XI Jornada Diocesana de Pastoral de la Salut

L’XI Jornada Diocesana de Pastoral de la Salut va tractar en profunditat l’acompanyament dels infants en processos de pèrdua i de dolor, en un acte celebrat a la Sala d’Actes del Seminari diocesà de La Seu d’Urgell el dissabte 20 de febrer. La Jornada, que fou presidida pel Vicari General Mn. Ignasi Navarri i presentada per la Delegada de Pastoral de la Salut, Gna. Visitació Lorenzo SFU, va comptar com a ponent amb el doctor en medicina, especialitzat en pediatria Dr. Óscar Rosell. El Dr. Rosell va intervenir amb dues xerrades en les quals va explicar a la nodrida assistència com explicar les males noticies als infants i com explicar l’amor a les persones que acompanyem en el procés de la malaltia. Va assenyalar la Bíblia i els seus ensenyaments com el marc de referència en el qual  inspirar-se,  constatant que creient en Jesús, de manera compromesa, i fent que la creença es converteixi en un fet pràctic és el que dóna un plus. De la nostra actitud i dels nostre actes -va assenyalar el Dr. Rosell- s’ha de transparentar Jesús, que potser serà l’únic referent d’ell que algunes persones malaltes o infants coneixeran. De la seva experiència en l’àmbit de la pediatria va pouar anècdotes explicatives. Considera que qui millor sap com afrontar les males notícies són els mateixos infants, i que mostren amb la seva naturalitat maneres d’expressar el dol, si els adults els ho permeten. El dol sempre s’ha d’expressar, perquè sempre acaba sorgint en un moment o altre de la vida. El patiment, d’altra banda, no requereix un sermó, sinó presència, sobretot en els infants. Educar a afrontar la mort també ens enfronta a nosaltres mateixos, però és una de les millors inversions, i cal ensenyar als infants a expressar les seves emocions, a demanar ajut i a comprendre el fet de la malaltia, la pèrdua, el dol, la soledat. Per al Dr. Rosell, acompanyar-los en el procés del dol és fer-los entendre que les coses s’acaben. Els més joves tenen tendència a pensar que quan una cosa es trenca se substitueix, i ho traslladen a la mort o a les informacions del tipus que sigui, i a l’actualitat. Amb la forta presència de la virtualitat, a través de les noves tecnologies, això s’ha accentuat. Mn. Ignasi Navarri va fer en la presentació de la jornada un apunt sobre la celebració de l’Any de la Misericòrdia i les demandes del Sant Pare en aquest sentit, tot fent una reflexió sobre el que significa això per a ell, com a Missioner de la Misericòrdia nomenat pel Papa a proposta del bisbe. Va glossar el sentit del cor misericordiós: posar el cor al cent per cent, perquè va recordar, una justícia sense misericòrdia pot acabar en venjança, i aquest plus d’humilitat dels cristians és el que facilita «fer sortir el més humà que hi ha en nosaltres».