Set sacerdots d’Urgell, Màrtirs del Crist

Els màrtirs són aquells que han portat la vivència del Misteri de la Pasqua de Jesucrist fins a les seves últimes conseqüències. Han acompanyat l’Anyell de Déu en la seva Creu i ara viuen per sempre amb Ell. A nosaltres ens ajuden i estimulen amb el seu exemple de fidelitat i de coherència, ens acompanyen en els camins de dolor i de persecució, i alhora intercedeixen perquè tambénosaltres seguim el Crist amb radicalitat, sense mitges-tintes i amb un amor indefallent. És tan gran l’amor que dóna la vida, que l’Església sempre ha cregut que aquells que l’arriben a donar per motius de fe, segur que han estat portats per l’Esperit de Jesucrist i són ja amb Ell al Paradís. En ells brilla el poder de la santedat de Déu i són signes reveladors de la glòria de Déu. I sobretot ensanimen a ser sants en les nostres pròpies vocacions i responsabilitats.

El 29 d’octubre del 2005, l’Emm. i Rvdm. Sr. Cardenal José Saraiva Martins, Prefecte de la Congregació de les Causes dels Sants, va beatificar set sacerdots de la nostra Diòcesi d’Urgell, que van ser assassinats a causa de la seva fe catòlica, durant la persecució que va tenir lloc a Catalunya i a Espanya durant els anys 1936 a 1939. Són uns màrtirs del Crist que foren empresonats a La Pobla de Segur i afusellats a les portes del cementiri de Salàs de Pallars el dia 13 d’agost de 1936, que esdevé dia de festa i de triomf.

Els seus noms inscrits per Déu en el Llibre de la Vida són: Mn. Josep Tàpies i Sirvant, nascut el 1869 a Ponts i que era beneficiat-organista de La Pobla de Segur. Mn. Pasqual Araguàs i Guàrdia, nascut el 1899 al Pont de Claverol, i que era rector de Noals (Osca). Mn. Silvestre Arnau i Pasqüet, nascut a Gósol el 1911, el més jove de tots, i que era vicari de La Pobla de Segur. Mn. Josep Boher i Foix, nascut el 1887 a Sant Salvador de Toló, i rector de La Pobleta de Bellveí. Mn. Francesc Castells i Brenuy, nascut el 1886 a La Pobla de Segur, rector de Tiurana i ecònom d’El Poal. Mn. Pere Martret i Moles, nascut el 1901 a La Seu d’Urgell, que era ecònom de La Pobla de Segur. I Mn. Josep-Joan Perot i Juanmartí, nascut el 1877 a Boulonge (Tolousse-França) i que era llavors el rector de St. Joan de Vinyafrescal.

Són un grup de sacerdots diocesans, pastors de parròquia, que van donar la vida per Crist i per amor als germans, regalant el perdó als seus botxins, vivint aquells moments tràgics amb sentiments d’unió amb la Passió del Senyor i d’amor a la seva Mare celestial, la Mare de Déu de Ribera, a la qual s’encomanaven en encaminar-se a la mort. Difonem la vida i el martiri d’aquests venerables germans nostres, valorem-ne el seu culte i sobretot imitem-ne les virtuts.

Els cristians de tota la Diòcesi d’Urgell i de les diòcesis germanes de Catalunya i d’Espanya ens sentim molt honorats amb aquest joiós reconeixement de l’Església i els agraïm que siguin intercessors nostres davant de Déu. Demanem-los que ens ajudin a seguir el Crist amb un gran amor.

+Joan-Enric Vives,
Bisbe d’Urgell i Copríncep d’Andorra