Mn. Josep Joan Perot Juanmartí

Rector de Sant Joan de Vinyafrescal

Pujant de Tremp cap a la Pobla i al marge esquerra, que voreja el pantà de Sant Antoni, es troba el petit poble de Sant Joan de Vinyafrescal. En el moment en què esclatà la guerra, mossèn Perot Juanmartí n’era el Rector de la Parròquia.

Havia nascut a Boulonge (Toulouse-France). Des de jovenet residia a Oliana i cursà els estudis eclesiàstics al nostre Seminari diocesà. Juntament amb altres tres companys, fou ordenat sacerdot de Jesucrist per ministeri del Bisbe diocesà, Joan Josep Laguarda, el dia 28 de març de 1903 a l’Oratori del Palau Episcopal Urgel·lità.

Fou nomenat professor de francès del col·legi d’Oliana, des de 1902 i Vicari Parroquial de Castell-llebre l’any 1914. Rector de Santa Eugènia l’any 1915. Professor d’Oliana des de 1916 i Vicari Parroquial de Coll de Nargó el mateix 1916. L’any 1921 fou nomenat Rector de Sant Joan de Vinyafrescal on restà fins el dia 13 d’agost de 1936, dia de la seva immolació. També tingué la cura pastoral de Toralla (1933-34).

Avui, el poblet de Sant Joan de Vinyafrescal està habitat per un reduït nombre d’habitants. Encara hem trobat unes poques persones que el recorden amb afecte, sempre al servei del proïsme, i amb una vida fidel als dictats evangèlics. Tenen molt present el matí del dia 13 d’agost de 1936 en què un grup de gent armada amb fusells, no amb espases i garrots, arribaren a Sant Joan i s’endugueren detingut aquell que era el seu Pare i Pastor. Fou traslladat a la Pobla de Segur, a la seu del Comitè local on, en poca estona, es reuniren set sacerdots que seran tots companys de martiri.

El record d’aquells homes de Déu perdura fins el dia d’avui. Del avui Beat Josep Joan Perot, aquells que el conegueren no dubten en afirmar que era un sacerdot exemplar i que en tot moment estimà i serví el poble que tenia confiat. Home totalment apolític, estimat de tothom per les seves virtuts humanes, espirituals i sacerdotals. Aquells que foren els seus feligresos no dubten en testificar que el seu Rector morí per odi a la fe i per la seva condició sacerdotal, no per connotacions polítiques ni per odis personals. Per ells el martiri no ofereix dubtes. Era sacerdot i a això era suficient per ésser perseguit i immolat.