Ordenació episcopal de fra Octavi Vilà O.Cist.

La tarda de diumenge, 21 d’abril, fra Octavi Vilà i Mayo, abat de Poblet, fou ordenat de bisbe i va iniciar el seu ministeri al capdavant de la diòcesi de Girona. Un miler i mig de persones van voler acompanyar-lo i donar-li la benvinguda a la diòcesi, en una catedral que s’ha omplert de gom a gom.

La cerimònia va ser presidida per l’Arquebisbe metropolità de Tarragona, Mons. Joan Planellas, i entre els concelebrants principals hi havia el Nunci apostòlic, Mons. Bernardito C. Auza; l’Arquebisbe de Valladolid i President de la Conferència Episcopal Espanyola, Mons. Luis J. Argüello; l’Arquebisbe de Barcelona, cardenal Joan Josep Omella, l’Arquebisbe d’Urgell, Mons. Joan Enric Vives, i l’Administrador diocesà de Girona, Mn. Lluís Suñer. També hi van participar, entre d’altres, la resta de bisbes de la Conferència Episcopal Tarraconense; els bisbes de Perpinyà, Bilbao, Teruel i Albarracín; els bisbes emèrits de Tarazona i de Lleida, l’abat general del Cister; i l’abat de Lerins, la majoria de preveres de la diòcesi de Girona; abats i abadesses de monestirs de Catalunya, de la resta de l’estat i d’altres parts d’Europa; i les comunitats cistercenques de Poblet i Solius.

En els primers bancs hi havia familiars i amics del nou bisbe, membres de la Cúria i representants d’organismes, grups i moviments diocesans. Pel que fa a les autoritats, una nombrosa representació del món civil, polític, cultural, social, acadèmic i dels cossos de seguretat. Cal destacar la presència de la presidenta del Parlament de Catalunya, M.H. Anna Erra; l’Alcalde de Girona, Lluc Salellas, el Conseller de Recerca i Universitats (en representació el President de la Generalitat de Catalunya), Joaquim Nadal; el President de la Diputació de Girona, Miquel Noguer i el Conseller de Drets Socials, Carles Campuzano entre altres.

Fra Octavi Vilà va fer l’entrada a la catedral a dos quarts de 5 de la tarda. A la porta dels Apòstols l’havien rebut el Capítol de la Catedral, el Col·legi de consultors i un grup de fidels, laics i laiques, representants de diversos grups i moviments diocesans. El president del Capítol, Mn. Jaume Julià, li va oferir a besar la Veracreu i li va donar l’aspersori. Aleshores, acompanyat dels preveres del Capítol, del Col·legi de consultors i dels altres acompanyants, va fer una breu pregària davant la tomba dels darrers bisbes difunts, i la visita al Santíssim, a la capella conventual. Allà va fer també el jurament com a bisbe. Al cap d’uns minuts, ja a les 5 de la tarda, es va iniciar la cerimònia, amb la processó d’entrada.

Després de la litúrgia de la Paraula van arribat els moments centrals previs a l’ordenació, amb el cant de «Veni creator» i la lectura del Mandat Apostòlic, a càrrec de la cancellera del Bisbat, M. Teresa Cebrià. Seguidament, l’arquebisbe de Tarragona va pronunciar l’homilia: adreçant-se a fra Octavi, li va indicar que «la missió que et confia l’Església ha de ser per a tu motiu d’una gran joia» així com que «se t’encarregarà que prediquis l’Evangeli de Jesucrist, que siguis un bon pastor, que estiguis dedicat nit i dia al servei de Déu i que convoquis el Poble sant per a la celebració de l’Eucaristia. I tots pregarem per tu». En referència a com ha de ser el bisbe, Planellas ha assenyalat que «el veritable pastor és qui planteja la radicalitat del seguiment de Jesús. Jesús ha de ser l’essencial en el plantejament de qui va al davant. No tindràs altra força ni cap més escut que el de l’Evangeli». Finalment, li va adreçar aquesta petició: «que el poble sant de Déu que peregrina a Girona esdevingui l’anhel profund de la teva vida, el sospir incessant, entrellaçat de passió i de pregària davant el temps que t’espera d’estimació, de servei i de donació enmig d’aquest poble.»

Un cop acabada l’homilia van seguir els ritus previs a l’ordenació, amb la promesa de l’escollit, que ha estat preguntat per la seva fe i disposicions per a l’exercici del ministeri episcopal. A continuació fra Octavi Vilà es va prostrar a terra i es van cantar les lletanies. Després d’aquest ritual, es va agenollar davant de l’arquebisbe Joan Planellas, qui li ha imposà les mans, juntament amb els altres bisbes presents, i seguidament es feu la pregària d’ordenació. En aquell moment, fra Octavi Vilà es va adreçar a la Càtedra Episcopal, l’anomenada popularment “Cadira de Carlemany”, i s’hi va asseure significant l’inici del seu ministeri com a bisbe de Girona.

La litúrgia de l’Eucaristia va seguir, ara ja amb el nou bisbe de Girona presidint la celebració. Ja a la part final, i just després de la comunió, el nou va passar per la Catedral beneint als presents. També ha sortit a l’exterior per saludar les persones que ho seguien des d’allà.

Seguidament, va fer la seva primera al·locució com a bisbe de Girona on feu referència al lema que ha escollit: «Vol dir, que si estic al capdavant vostre és simplement per servir-vos, per ser-vos de profit. L’episcopat no té cap altre sentit que el servei a Crist, a l’Església, als qui formem la diòcesi i, en definitiva, a tots els nostres conciutadans». «Demano avui al Senyor –i en primer lloc per a tots els qui formem l’Església de Girona– que estiguem edificats sobre pedra, que ens alcem com a temple per a Déu, que ens fem idonis per rebre Déu, que la nostra esperança no fluctuï entre els dubtes, i que estiguem consolidats sobre roca ferma», ha afirmat. I ha fet una crida a «viure la nostra fe amb convenciment, amb fermesa, amb il·lusió, i viure-la sobretot amb esperança».

La celebració va finalitzar amb un aplaudiment de tots els assistents, i a continuació totes les persones que van voler van poder passar a saludar el nou bisbe de Girona.