Festa de St. Ermengol i nous Canonges de la Catedral

La Catedral de Santa Maria d’Urgell va acollir el dia 3 de novembre la solemne celebració de la festa de Sant Ermengol, patró secundari de la diòcesi d’Urgell, i també l’acte de presa de possessió de tres nous canonges: Mn. Jordi Miquel Benavent, Mn. Josep Uriel Álvarez Bedoya i Mn. David Codina Pérez.

Al matí va reunir-se el Capítol presidit pel Degà M.I Mn. Benigne Marquès Sala i després tingué lloc el tradicional dinar fratern amb l’Arquebisbe, al Seminari diocesà.

Al vespre, Mons. Joan-Enric Vives, va presidir la celebració de Sant Ermengol a la Catedral. Fou St. Ermengol, bisbe d’Urgell, qui va fundar la Canònica a la Catedral l’any 1010.

A la festa, hi van assistir representants del Retaule de St. Ermengol, familiars dels nous canonges i fidels de la Parròquia de St. Ot.

A la seva homilia l’Arquebisbe glossà les lectures de la Paraula de Déu proclamades que subratllaven el valor de tenir pastors que guiïn el ramat de Déu segons el cor del Bon Pastor: Jesucrist. Mons. Vives destacà les qualitats que ha de tenir un pastor seguint allò que reclama el Papa Francesc: proximitat amb el poble de Déu, atenció especial als més pobres i marginats, als malalts, i als qui sofreixen, no ser prínceps sinó humils i senzills, i treballar per la comunió entre el presbiteri, els fidels i amb estreta comunió amb el Bisbe diocesà. Un exemple de tot això fou el Bisbe Sant Ermengol, que va exercir el seu Pontificat del 1010 al 1035, destacant les reformes de la clerecia que va dur a terme, com alimentà els pobres i foragità els alarbs. La santedat del bisbe es féu palesa en la seva pietat i amor als pobres, la seva insistència en un culte a Déu esplendorós, el seu amor a l’Eucaristía, i el desig d’una vida reformada dels preveres amb la institució d’una canònica amb la pregària i la vida en comú dels seus clergues. Bastí esglésies i ponts, arranjà i preparà camins i treballà molt perquè es milloressin les condicions de vida dels fidels.

Finalment va recordar el servei que significa l’ofici de canonge i els noms d’alguns canonges il·lustres d’Urgell com els històrics St. Josep de Calassanç; Pau Claris; Joan Brudieu, i dels més propers i ja traspassats Pere Pujol i Albert Vives.

Després de la celebració litúrgica, els nous canonges van poder saludar i agrair personalment la presència de tots els que es feren presents a la Catedral en una celebració tan joiosa i oberta al futur. Una fotografia de família del Capítol amb el Sr. Arquebisbe clogué la joiosa celebració.