Assemblea diocesana de Càritas Urgell

Càritas d’Urgell va celebrar la seva Assemblea diocesana de voluntaris el dissabte 10 de juny, a Bellvís, amb uns 100 participants, acollits per la Càritas parroquial d’aquesta població. La trobada, que va reunir els treballadors i els voluntaris de tots els centres de la diòcesi, va començar al Tossal de la Mare de Déu de les Sogues; i després es feu una detallada explicació de l’activitat del darrer any. Per acabar, l’Arquebisbe d’Urgell Mons. Joan-Enric va presidir la celebració eucarística que es va dur a terme a l’església parroquial de Bellvís. Un dinar de germanor va posar el fermall a l’activitat, que és de germanor i de reconeixement de tota la tasca que voluntaris i treballadors desenvolupen al llarg de l’any, acompanyant i servint persones i famílies vulnerables.

Durant l’acollida, en el Tossal, el President dels “Amics del Tossal de la Mare de Déu de les Sogues” els explicà els fets que donen lloc a la devoció i al santuari. La Mare de Déu s’aparegué al Sr. Joan Amorós, un pagès de Sidamon casat, que portava a moldre el gra de la collita al molí de Balaguer. En el trajecte de tornada al seu poble, al fons del bassal de la font del Prat de Bellvís, una intensa pluja va posar en perill la mula i el sac de farina que duia lligada. Com a resposta a la seva pregària: “Mare de Déu, ajudeu-me!” se li aparegué la Verge Maria amb el seu Fill als braços, que li donà solució al problema, tallant les sogues i posteriorment unint-les. Era el dissabte 26 d’octubre de 1190. Cinc mesos després, l’1 d’abril de 1191, es posava la primera pedra del santuari on es veneraria la imatge trobada. Aquesta era la resposta que la Mare de Déu havia demanat a Amorós per l’ajuda rebuda. Una empremta lluminosa permanent al seu rostre seria la prova fefaent de la veracitat dels fets que Amorós havia d’explicar a la gent dels pobles de la Plana d’Urgell. Un llum resplendent que brillà tres dies consecutius i la troballa de la santa imatge foren els senyals que indicaren a Joan Amorós la seva ubicació: era a cent passes del lloc de l’aparició.

Més tard dins la Jornada, el Director voluntari de Càritas Urgell, Sr. Josep Casanova, va explicar detalladament les accions i activitats de l’entitat en l’any 2022, que estan recollides a la Memòria: “Tu hi tens molt a veure”. Ho va fer en el Centre Cívic de la població, amb el suport audiovisual de detalls de les accions. En la memòria destaquen algunes dades importants: l’augment de recursos a l’ajut social en un 64% en els darrers tres anys; el suport que han rebut 1.163 famílies de la diòcesi que passaven per un mal moment en la cobertura de necessitats bàsiques d’alimentació, ajuts escolars, habitatge, despeses de subministraments i altres. També destaca l’acolliment que s’ha dut a terme d’immigrants, i en especial, durant l’any 2022 dels refugiats provinents d’Ucraïna, per causa del conflicte bèl.lic.

Josep Casanova va posar èmfasi que no s’ha de caure en un sentit de la caritat fals, on donar sigui més un element egocèntric que no el gest gratuït i desinteressat vers els altres. Un total de 2.733 persones han rebut en l’any 2022 el suport i l’ajuda de Càritas d’Urgell. Mons. Joan-Enric va poder saludar ja els assistents a l’assembla al final de l’exposició de Josep Casanova, i tot seguit, anaren tots junts a celebrar l’Eucaristia al temple parroquial.

Mons. Vives va concelebrar amb els sacerdots presents: el Rector de Bellvís, Mn. Jerrick Banzuela, el diaca adscrit a la Parròquia, Mn. Antoni Baldomà; Mn. Josep M. Aresté, Mn. Ramon Balagué i Mn. David Codina.

A la seva homilia l’Arquebisbe Vives va recordar la història de la Mare de Déu de les Sogues com a element inspirador per als voluntaris de Càritas: ens cal confiar sempre en la protecció maternal de Maria i demanar a Déu que ens ajudi en els problemes i dificultats, que ens aixequi els pesos i càrregues feixugues. Càritas no és una ONG més, sinó que és la caritat de l’Església i per això animà els voluntaris, treballadors i equip Directiu, a ser confessants en la fe cristiana i a ser creatius en la caritat: adaptant-se a les noves necessitats i pobreses. Glossant la Paraula de Déu proclamada en l’Eucaristia recordà com “Déu no ens deixa mai sols” perquè és amor i misericòrdia infinita, que sempre es recorda de nosaltres. A més, Jesús ens ensenya que hem de ser “bons pastors” dels qui tracten amb nosaltres, especialment els pobres, sortint a buscar “l’ovella perduda”, seguint una lògica que és la de l’amor i la gratuïtat amb els més febles, no la lògica del mercantilisme i l’utilitarisme.

En acabar la missa, els fidels van poder passar a venerar a la Mare de Déu de les Sogues en el seu cambril i més tard es va fer una foto de germanor a les escales del temple. El dinar compartit es va dur a terme al Casal de la població.