42è Pelegrinatge diocesà a Lourdes

L’Hospitalitat diocesana de la Mare de Déu de Lourdes del Bisbat d’Urgell va peregrinar al Santuari de Lourdes els dies 30 de maig a l’1 de juny, en el seu 42è pelegrinatge de la Diòcesi d´Urgell. Es reprenia així el tradicional pelegrinatge diocesà que no es duia a terme en els darrers dos anys, a causa de la pandèmia.

Uns 350 pelegrins provinents de tots els indrets del Bisbat, hi van prendre part acompanyats i encapçalats per l’Arquebisbe d’Urgell, Mons. Joan-Enric Vives i una desena de preveres i diaques de la diòcesi, amb la Presidenta M. Dolors Trilla i els Consiliaris Mn. Ignasi Navarri i Mn. Pere Morales.

En aquells tres dies, hi van poder tenir una celebració del perdó i d’acollida, la missa a la Gruta, sempre molt emotiva, en la festa de la Visitació, amb tots els pelegrins arribats de la Vall d’Aran, i després el Via crucis per la muntanya, amb una foto de família de tots junts a l’esplanada davant l’església del Roser. A la tarda la processó amb el Santíssim Sagrament, i al vespre el Rosari amb la processó de les torxes, que va presidir l’Arquebisbe Joan Enric. L’endemà, tots vam participar en la Missa internacional a la Basílica subterrània de St. Pius Xè. Amb moltíssims pelegrins vinguts d’arreu del món.

El pelegrí, al Santuari, ha de poder omplir el seu cor de vida interior i de vida apostòlica i sentir la necessitat d’anar-ho a anunciar i a donar-ho, i un cop anunciat i testimoniat, sentir novament la necessitat de tornar-se a omplir per tornar-se a donar. De cap manera és un turista que cerca altres fins, ni és superficial en el seu viatge. És un pelegrí en recerca, seguint l’estela que la Verge Maria, la Immaculada, va deixar-nos a través de Sta. Bernadeta.

Aquest és l’efecte de gràcia i de consol que provoca el Santuari de Lourdes en el cor dels pelegrins. I en aquests dos anys en què no s’hi ha pogut acostar per causa de la pandèmia, s’ha hagut de viure amb fe i enyorança. Ara s’hi ha pogut tornar, i la joia ha estat molt gran per a tots. Els pelegrins havien trobat a faltar Lourdes i Lourdes havia trobat faltar els pelegrins. Ara Maria de nou ens ha “visitat” i ens ha tornat a donar el seu missatge de confiança, de fe, de servei, de conversió, d’amor als sacerdots, i de proximitat envers els malalts i els pobres.

El lema pastoral del Santuari de Lourdes d’aquest any 2022 ha estat “Aneu a dir als sacerdots”, fragment de les paraules que Maria digué a Bernadeta: “Aneu a dir als sacerdots, que edifiquin una capella, i que hi vinguin en processó”. Durant tres anys hi reflexionaran.

Aquest any 2022 se celebra una efemèride important: els 160 anys del reconeixement oficial de les aparicions de la Mare de Déu de Lourdes a la jove Bernadeta a la gruta de Massabielle. Fou concretament el 18 de gener de l’any 1862 quan l’aleshores Bisbe de Tarbes Mons. Bertrand-Sévère Mascarou-Laurence (1790-1870) publicava en nom de l’Església Catòlica una carta pastoral formant un judici respecte a l’aparició que va tenir lloc a la gruta de Lourdes. Deia: “Ens va inspirar la comissió, formada per sacerdots savis, pietosos, cultes, experts, que qüestionaven l’infant, estudiaven els fets, examinaven tot, sospesaven tot. També vam invocar l’autoritat de la ciència i vam quedar convençuts que l’aparició és sobrenatural i divina i que, en conseqüència, el que Bernadeta va veure va ser la Verge Santíssima. La nostra convicció es va formar a partir del testimoni de Bernadeta, però sobretot a partir dels fets ocorreguts i només es poden explicar per la intervenció divina”. Feia 4 anys després d’aquell 11 de febrer de 1858, data de la primera aparició vora el riu Gave als afores de la vila de Lourdes.