Trobada interdiocesana de Mestres i professors cristians a Solsona

Somriures, il·lusió, sentiment de pertinença. El passat dissabte, 1 d’abril, prop de 400 persones van omplir la Sala Polivalent i l’escola Arrels de Solsona per participar a l’onzena Jornada de Mestres i Professors de Religió de les diòcesis amb seu a Catalunya, que organitza conjuntament la Fundació Escola Cristiana de Catalunya (FECC) i el Secretariat Interdiocesà d’Ensenyament de la Religió a Catalunya (SIERC).

“L’educació viu un procés de transformació i, més que preguntar-nos com canviar el model d’aprenentatge, ens hem de preguntar per a què”, va afirmar la consellera d’Ensenyament, Meritxell Ruiz, qui va assegurar que “el sentit últim de l’educació és formar bones persones i no competidors”. La consellera també va destacar el paper de l’escola cristiana en la “important i cabdal transmissió de l’ensenyament humanístic”, perquè educar en el “fet religiós és donar a conèixer la nostra cultura, les nostres arrels i el sentit de transcendència”. La consellera va voler reconèixer la tasca dels docents de religió i de les escoles concertades cristianes, “objectiu tot sovint de crítiques injustes i desmesurades”.

El secretari general de la Fundació Escola Cristiana de Catalunya (FECC), P. Enric Puig, va recordar la “gran responsabilitat” dels mestres i professors de religió com a transmissors del creixement harmònic en la fe dels infants”. També va encoratjar els docents a deixar-se guiar per Déu, “qui sempre passa i torna a passar”.

El Bisbe de Solsona, Xavier Novell, va incidir en la importància que té per als cristians el fet de trobar-se, “perquè al capdavall provenim del caliu de la comunitat”. Novell va encoratjar els docents de religió a seguir fent la seva tasca amb “orgull i vigor”, encara que sovint siguin “observats amb estranyesa pel propi claustre”.

Mon. Jaume Pujol, president del SIERC i de la Conferència Episcopal Tarraconense, es va felicitar pel “recorregut de la jornada, que ha estat celebrada ja gairebé arreu del territori, en indrets ben diversos i “esdevenint una data clau en el calendari dels mestres i professors de religió catòlica de Catalunya i Andorra”. Pujol també va voler agrair la presència de la consellera d’Ensenyament, “perquè ens honra i és també reconeixement a la tasca que duem a terme”.

La jornada va arrencar amb la conferència de la religiosa del Sagrat Cor de Jesús, metgessa i professora de la Facultat de Teologia de Catalunya, Margarita Bofarull, Humanitzar la sexualitat. Un repte per a la felicitat, en què va exposar com és d’important oferir als joves no només “informació sobre sexualitat sinó, més encara, formació sobre sexualitat”, ja que el sexe esdevé sovint per a molts joves una “font de patiment, d’esclavitud”, atès que no hi ha “llibertat en els seus actes, sinó un impuls d’obligació en el seu entorn”. Bofarull, qui va provocar el riure dels assistents en afirmar que “la felicitat no la dona el nombre d’orgasmes que es tenen al mes”, va admetre que la sexualitat és una “dimensió constitutiva de l’ésser humà”, però que es perverteix quan no veiem en l’altre un subjecte, sinó un objecte, quan utilitzem l’altre amb una finalitat”. “Quan deshumanitzo l’altre, no faig sinó deshumanitzar-me a mi mateix”, va afirmar rotunda Bofarull, qui va sentenciar que estem “cridats a una sexualitat alliberadora”. També va afirmar que la “sexualitat humana no només té dimensió genital” i que, si “volem circular per camins de plenitud, hem de conèixer l’altre”. Bofarull va tancar la seva conferència tot assegurant que “la nostra sexualitat ens configura i ens defineix”, i que qui no és generós en vertical tampoc no ho és en horitzontal.

La jornada es va completar amb dotze tallers que van tenir lloc a l’escola Arrels, “esplèndida amfitriona”, en paraules de Mons. Pujol, i gràcies al patrocini de les editorials Baula, Edebé, Claret i Cruïlla. Els tallers van abordar temes tan diversos con Al cor de l’Àfrica s’anuncia allò que va començar a Galilea; Espiritualitat per al docent; L’Art medieval. Un art simbòlic; La classe de Religió… una possibilitat artística; Com promoure la classe de “reli” entre alumnes poc motivats; Legitimitat i funcionalitat de la classe de religió en una societat laica, oberta i plural; El cant dels mots és “Paraula”; Amb FE o sense FE, el Fet religiós t’aFEcta!; Ser competents per a un món divers i complex; TIC i acció per dissenyar les millors classes de Religió. Tendències i metodologies des de l’Ed. Infantil fins a l’ESO, i Cristians perseguits… i oblidats.

Després de la pausa per visitar els tallers i dinar, la jornada es va reprendre amb un  acte musical que va donar pas a l’Eucaristia amb la qual es va cloure la Jornada.

Font: Sergi Gallego-Escoles Cristianes de Catalunya

Fotos: catalunyareligio.cat