Festa de Sant Isidre a Bolvir i inauguració d’un memorial al Cementiri nou

Dilluns dia 15 de maig, festivitat litúrgica de Sant Isidre llaurador, l’Arquebisbe d’Urgell Mons. Joan-Enric Vives va presidir la festa major de Bolvir (Cerdanya). A la seva arribada a la població fou rebut per l’Alcalde de Bolvir, Il·lm. Sr. Bartomeu Baqué i Muntané i pel Rector de la Parròquia i Vicari General d’Urgell, Mn. Ignasi Navarri.

Els actes de la festa major es van iniciar amb la tradicional processó a llaor de Sant Isidre pels carrers de la població de Bolvir, que fou precedida per unes paraules del Sr. Arquebisbe on destacà la importància que tenia acompanyar el sant patró pels carrers del poble per demanar el bon temps, l’aigua per a les collites, i, sobretot, la protecció de Déu envers tot el poble, tots els llocs per on passava i per extensió a tot arreu. Els sons de la Cobla La Selvatana acompanyaren la processó pels carrers de la població en un clima de pietat.

A la seva arribada a l’Església la imatge de Sant Isidre fou col·locada en el presbiteri i s’inicià la solemne Eucaristia de festa major que fou presidida per l’Arquebisbe Joan-Enric i concelebrada per Mn. Ignasi Navarri i Mn. David Codina, i que comptà amb l’assistència de les Autoritats encapçalades pel Sr. Alcalde de Bolvir; el President del Consell Comarcal de Cerdanya i Alcalde d’Alp, i l’Alcalde d’All així com per una gran quantitat de veïns del poble i devots de Sant Isidre llaurador.

A la seva homilia l’Arquebisbe d’Urgell glossà les lectures proclamades en la festa de Sant Isidre i destacà com Sant Isidre, patró dels pagesos i de la gent del camp, ens ensenya avui en dia una virtut fonamental: la paciència i la confiança que Déu farà fructificar aquelles llavors que plantem i que aparentment no han de donar fruit però que si les plantem i reguem acabaran germinant. Insistí en la necessitat de valorar la creació com obra esplèndida de Déu i distingí entre la creació natural que ens ha estat donada per Déu Pare Creador i la creació que els homes podem modificar gràcies al nostre treball i al nostre esforç i que també hem d’agrair perquè sintetitza la història dels nostres avantpassats. Exhortà els fidels a valorar la fe catòlica rebuda i a restar sempre ben units a Jesucrist com les sarments han d’estar unides al cep perquè puguin donar fruit ja que Jesús és el cep i nosaltres les sarments i “sense Ell no podríem fer res”. Finalment agraí el que les Autoritats fan per millorar els pobles i el patrimoni cultural-religiós, ben especialment a Cerdanya, i els exhortà a saber pregar per ser una comunitat oberta i atenta a les necessitats dels germans més febles: els pobres, els marginats, els malalts i, ben especialment, els refugiats, essent una Europa oberta que vol acollir els més febles.

Després de l’Eucaristia tingué lloc la benedicció i inauguració de la nova plaça i zona enjardinada adjacent a l’església parroquial que l’Ajuntament de Bolvir ha pogut construir gràcies a la cessió per part del Bisbat d’Urgell de l’antic cementiri parroquial molt malmès i les restes del qual s’han traslladat al nou cementiri de Bolvir, on s’ha construït un memorial per honrar-les. A les seves paraules de benedicció l’Arquebisbe d’Urgell ha recordat el gran arquitecte català Antoni Gaudí i com per a Ell el gran Arquitecte era Déu i per això va dissenyar la Basílica de la Sagrada Família de Barcelona una mica més baixa que Montjuïc. Mons. Vives es felicità per aquesta nova plaça i especialment perquè les obres han permès treure a la llum una petita església consagrada a la Mare de Déu de l’Esperança que quedava amagada per l’antic cementiri. A les seves paraules el Sr. Alcalde de Bolvir va explicar com un centenar de tombes del cementiri vell es van portar d’una a una i amb la màxima cura cap al cementiri nou. D’aquests difunts, només la meitat, 50, se’n va poder localitzar les famílies que van ser presents durant el trasllat. L’Ajuntament va planificar el trasllat de forma que les famílies que segueixen enterrant al poble, si disposaven de nínxol, l’utilitzaven per a posar-hi els difunts traslladats; si no era així, els en donaven un. Per a les famílies que ja no enterren al poble, però que s’han pogut identificar, es van construir uns petits nínxols al nou cementiri que els han estat cedits. Els difunts que es van poder identificar, però no s’ha trobat cap familiar, també es col·locaran en aquests nínxols. La resta que no s’ha pogut ni identificar ni trobar cap familiar aniran amb una fotografia de la tomba a la fossa comuna del nou cementiri.

Tot seguit els fidels s’han traslladat fins el cementiri nou de Bolvir i el Sr. Arquebisbe va beneir el memorial per honorar els difunts que estaven al cementiri antic del poble i on s’han col·locat tots els elements de l’antic cementiri (làpides, creus, monòlits funeraris…). Mons. Vives va exhortar els fidels a tenir un record agraït pels difunts i per les persones que ens han precedit en la fe i va recordar com també s’havia traslladat a un antic Rector de Bolvir, Mn. Ramon Soldevila, fins al nou cementiri com a mostra de l’estimació que el poble va tenir envers el seu antic Rector. L’acte de benedicció del memorial acabà amb la pregària de tots del Parenostre. Posteriorment l’Arquebisbe, juntament amb l’Alcalde de Bolvir, destapà una placa commemorativa del memorial cementiri antic de Bolvir. El disseny d’aquest memorial ha anat a càrrec dels arquitectes Jordi Puig i Batalla i Alexandre Puig i Flamerich. A continuació l’Arquebisbe acompanyat dels familiars que tenien restes dels seus difunts a l’antic cementiri van visitar el nou cementiri on van resar tots junts pels difunts.

Un dinar de germanor al Poliesportiu de Bolvir clogué la jornada festiva a llaor de Sant Isidre.

{youtube}O8OccwPJApA{/youtube}