Assemblea de Càritas Urgell a Tremp

Les persones de les comarques de l’Alt Urgell, Cerdanya, Vall d’Aran, i Urgell pateixen la pobresa d’una manera més cronificada, i cada vegada n’hi ha més que els costa sobreviure a causa dels deutes que se’ls acumulen, i algunes, malgrat que treballen. D’aquesta manera, ha augmentat notablement la importància i intensitat de l’ajut que cal donar a les famílies per superar problemes de deutes i de dificultats relacionades amb el manteniment de la llar i de l’habitatge, i s’han invertit 78.814 euros per aquest concepte.

El 73,2% del pressupost de Càritas està destinat a l’acció social. 230 voluntaris, 153 donants, 5 entitats amb cor donen suport i estableixen connexions per a què els treballadors i les comunitats parroquials facin la tasca de suport als més fràgils, a través de 12 projectes distribuïts en 11 punts del territori de la diòcesi d’Urgell.
Aquesta són algunes de les principals conclusions que mostra el resultat de la memòria de l’any 2017 de Càritas Urgell que s’ha presentat avui en l’Assemblea general de voluntaris i treballadors de Càritas Urgell, a la que hi han assistit unes 120 persones de totes les Parròquies del Bisbat.

L’Assemblea es va dur a terme a Tremp, a la Fundació Fiella, el disssabte 2 de juny, i fou presidida per l’Arquebisbe d’Urgell, Mons. Joan-Enric Vives. També van ser presents el Delegat de Càritas Urgell, Mn. Jaume Mayoral i el Director de Càritas, Sr. Josep Casanova, el Rector de la Parròquia de Tremp, J.A. Mateo A més dels directors de les Càritas parroquials i sacerdots de la diòcesi.
A la jornada també hi va participat Juan José López Lozano, dels Serveis d’Acompanyament de Càritas espanyola, que va parlar de l’acompanyament a les persones, amb la inclusió d’activitats de suport i dinàmiques de grup i personals que van ser molt ben rebudes pels assistents.

També l’Assemblea va servir per presentar el projecte «Moda Re» de Càritas Espanyola en el qual Càritas Urgell i Nougrapats hi participen. Aquesta és una iniciativa empresarial destinada a la reutilització, reciclatge i venda de roba usada, promovent l’economia social i solidària. El programa té com a objectius principals la generació d’ocupació social i sostenible insertant persones, la transparència, el destí ètic de les peces de roba i el consum responsable.

L’objectiu del projecte “moda-re” és crear valor reciclant recollint, classificant i reciclant o reutilitzant roba, evitant l’emissió de CO2 a l’atmòsfera i estalviant aigua; acollint i acompanyant persones en la seva formació, reciclatge i inserció laboral. Moda-re suposa arreu de l’estat espanyol, 30.000 tones de roba tractades; 3 plantes de gestió integral; 23 plantes de transferència; 3.800 punts de recollida; 80 punts de donació i venda; 750 llocs de treball; 1.000 voluntaris i un estalvi d’aigua de 50.000.000 de m3, a més d’una reducció d’emissió de CO2 de 679.200 tones.

Un 3,2 de la població viu en la pobresa

Un 3,2 de la població de la diòcesi d’Urgell està en situació de pobresa, una mica menys que en la mitjana de Catalunya. Entre els usuaris des serveis i atenció de Càritas, un 70% està a l’atur, i els que treballen (13% dels atesos) tenen problemes per arribar a final de mes. La majoria són parelles amb fills (40%), i també hi ha famílies monoparentals (14%), persones que viuen soles (19%) i persones sense llar (16%). Un 57% té estudis bàsics, un 29% estudis secundaris i un 8% té estudis universitaris. Per nosaltres, cada persona té valor i dignitat, sigui quina sigui la seva situació.

Càritas és una entitat que, sorgint de les comunitats parroquials dels pobles i ciutats de la diòcesi d’Urgell, procura acompanyar i ajudar a aquells que més ho necessiten; que està oberta a la participació de tothom. Volem teixir una xarxa i fer cohesió social.

Durant l’any 2017, s’han atès 2.204 persones, i l’impacte de les accions han ajudat a moltes més (5.760 beneficiaris). Són moltes famílies que han viscut el suport a través de l’ajut directe per cobrir despeses de l’habitatge (78.814 euros), i de l’acompanyament de professionals i voluntaris que els han sostingut en les seves tribulacions en 1.205 ocasions; famílies que han rebut 251 euros de mitjana en ajuts socials; que han estat ateses amb ajuts escolars i als infants per valor de 52.916 euros; els caps de família han accedit a 2.144 hores de formació laboral a través de les quals millorar les seves capacitacions per trobar feina i reintegrar-se a la societat de manera harmònica.
Cal destacar la creació d’un  nou centre de Càritas a Tremp i la obertura de la botiga d’articles de segona mà Grapats Encants. S’ha reorientat el projecte Activa’t, que ha deixat de ser únicament una aula per a joves amb problemes o limitacions mentals i ha esdevingut una nova secció de l’empresa d’inserció Nougrapats. S’ha tancat el pla estratègic 2015-2017, per actualitzar el nostre compromís  i desenvolupar la nostra missió en l’entorn actual. S’ha posat en marxa un pis d’acollida transitòria a Balaguer. i s’ha incrementat la participació comunitària i la presència al carrer amb campanyes d’acostament de Càritas al territori, on s’han implicat adults, i a infants i joves.
{youtube}-BaVgUrWxRM{/youtube}