Urgell participa en la trobada anual de delegats diocesans de Mitjans de Comunicació

L’assemblea anual de delegats diocesans de Mitjans de Comunicació, convocada per la Comissió Episcopal per les Comunicacions Socials (CECS), es va dur a terme entre els dies 5 i 7 de febrer a Murcia, coincidint amb la celebració de l’Any Jubilar 2024 dels santuari de Caravaca de la Vera Cruz. S’hi van fer presents, en representació d’Urgell, la Delegada de Mitjans, Cristina Orduña, i Anna Torné, membre de la Delegació. Les Jornades abordaren el tema proposat pel Papa Francesc per la 58ª Jornada Mundial de les Comunicacions Socials 2024, “Una comunicació plenament humana”. Hi van assistir els bisbes membres de la Comissió Episcopal de Comunicació, encapçalats pel president, Mons. José Manuel Lorca, també bisbe de la Diòcesi de Cartagena.

Mons. Lorca va donar la benvinguda als delegats al Palau Episcopal, amb un precís comentari del missatge del papa Francesc per la Jornada Mundial. Després, aquell missatge fou el fil conductor de les ponències, de les Jornades. El Degà de la facultat de Ciències Socials i de la Comunicació en la Universitat Catòlica de Murcia (UCAM), Dr. Pablo Blesa va parlar de la IA i la seva incidència en el terreny de la comunicació i el periodisme, plantejant reflexions sobre com seguir sent plenament humans enmig d’aquest canvis accelerats, doncs la IA té potencial de millorar la comunicació i facilitar l’intercanvi d’informació i acostament a la comunitat, però també presenta riscos com la desinformació i la pèrdua de la individualitat i la veritat.  Mn. Ramon Navarro, Delegat de Litúrgia de la Diòcesi de Cartagena y director del Secretariat de Litúrgia de la CEE, que va glossar el document editat per la CEE amb orientacions per a la retransmissió de la celebració de l’Eucaristía, a través de mitjans digitals i/o plataformes diverses. Es van compartir experiències en la creació de noves eines de treball en la comunicació; una de creació de xarxes de comunicació aprofitant les xarxes socials i l’altre de creació d’una sistematització de dades sobre les notícies que es publiquen referents a la diòcesi. També es van poder fer dues visites: una a la Catedral de Múrcia i la restauració de la seva façana, i l’altre, el pelegrinatge dels delegats al Santuari de la Vera Cruz de Caravaca, un moment de molta intensitat, on es va poder venerar el fragment del lignum crucis que hi ha guardat, en una celebració eucarística molt participada.

Les jornades es van cloure amb les xerrades sobre Wikipèdia i sobre la creació del llenç que cobreix les obres de la façana de la Catedral, a càrrec del dibuixant José Manuel Puebla, i la celebració eucarística que es va dur a terme, presidida per l’Arquebisbe de Santiago de Compostela, Mons. Francisco José Prieto, a la capella de la Universitat Catòlica de Múrcia, UCAM.