Reunió dels Bisbes de la Conferència Episcopal Tarraconense al Santuari de la M. de Déu de Loreto de Tarragona

Els dies 14 i 15 de maig de 2013 ha tingut lloc la reunió núm. 206 de la Conferència Episcopal Tarraconense (CET), al Santuari de la Mare de Déu de Loreto, a Tarragona. La reunió ha estat presidida per Mons. Jaume Pujol Balcells i hi han assistit l’Arquebisbe d’Urgell actuant de Secretari, i tots els seus membres.

En començar, i després de la pregària inicial, l’arquebisbe Jaume Pujol ha expressat la felicitació de l’episcopat català al papa Francesc, alhora que ha demanat al Senyor que li atorgui la fortalesa Apostòlica per ser principi i fonament visible de la unitat en la fe i de la comunió en la caritat.
Així mateix, en nom de tots els bisbes, Mons. Pujol ha felicitat el cardenal Lluís Martínez Sistach per haver estat guardonat amb la Medalla d’Or de la Generalitat de Catalunya, distinció que li fou lliurada el passat 9 d’abril. El Sr. Cardenal ha reafirmat, tal com digué en el discurs que pronuncià aquell dia, que considerava la distinció també com un reconeixement a la tasca de l’Església a Catalunya.

1. Els bisbes s’han reunit amb la Junta Directiva i altres representants de la Unió de Religiosos de Catalunya (URC) per dialogar amb ells sobre «la vida religiosa i les fronteres geogràfiques, socials i culturals de l’evangelització: el nou areòpag de la missió».

En nom dels religiosos han fet les diverses intervencions el provincial dels claretians i president de l’URC, Màxim Muñoz, que ha introduït les ponències amb la reflexió sobre les claus d’interpretació de la proposició 50 del Sínode sobre la Nova Evangelització i el testimoniatge de vida com «poderós anunci de l’Evangeli»; el provincial dels carmelites descalços, Agustí Borrell, que ha presentat les noves fronteres geogràfiques de la missió; la germana teresiana Victòria Molins que ha parlat de la frontera social: presència en la pobresa, marginació i exclusió social; el jesuïta Llorenç Puig, director de Cristianisme i Justícia, que ha parlat de la frontera cultural que inclou dedicacions molt diverses com l’educació, el diàleg fe-ciència, la interculturalitat; i l’abadessa del monestir benedictí de Sant Pere de les Puel•les, Esperança Atarés, que ha presentat l’aportació de la vida contemplativa en aquests nous areòpags de la missió.
En un interessant diàleg entre tots s’ha posat en relleu el bon clima de col•laboració que hi ha en la majoria de casos, així com la necessitat i la voluntat d’intensificar les mútues relacions amb esperit de confiança per fer més fecunda la missió evangelitzadora de l’Església
Els bisbes han felicitat els religiosos per tot el treball que estan fent en aquests camps, agraint els carismes que la vida consagrada aporta al conjunt de tota l’Església i més en concret a les Esglésies diocesanes que formen la Conferència Episcopal Tarraconense.

2. Els bisbes han rebut una àmplia informació sobre Catalonia Sacra, una iniciativa de promoció conjunta del patrimoni cultural dels bisbats de Catalunya, creada en el si del Secretariat Interdiocesà de Conservació i Promoció de l’Art Sagrat.
Mons. Francesc Pardo, responsable d’aquest àmbit pastoral, ha informat detalladament sobre tot el que s’ha fet durant l’any 2012, així com també sobre els projectes que s’estan iniciant i les propostes d’accions per al 2013.

3. Els bisbes han reflexionat llargament sobre diverses qüestions relacionades amb la pastoral de joventut i han estudiat l’exhaustiu informe sobre les activitats portades a terme pel Secretariat Interdiocesà de Joventut (SIJ) que els ha presentat Mons. Francesc Pardo, bisbe encarregat d’aquest àmbit pastoral.
Han rebut també les informacions sobre la propera Jornada Mundial de la Joventut (JMJ) a Rio de Janeiro, a la qual hi aniran alguns joves de les nostres diòcesis. Per a aquells joves als quals no els és possible fer aquest viatge, les delegacions de joventut oferiran una trobada a Llinars del Vallès coincidint amb les dates de la JMJ.
Els bisbes han decidit convocar el proper Aplec de l’Esperit per la Pentecosta del 2014 a Banyoles (bisbat de Girona).

4.- L’arquebisbe Pujol ha explicat als bisbes la preparació de la beatificació dels màrtirs del segle XX, que es portarà a terme a Tarragona el proper 13 d’octubre, entre els que hi ha el bisbe auxiliar de Tarragona, Mons. Manuel Borràs; el bisbe de Lleida, Mons. Salvi Huix i un gran grup de preveres, religiosos, religioses i laics de totes les diòcesis de la Tarraconense. En l’Any de la Fe, els màrtirs són un veritable testimoni d’una fe viscuda amb radicalitat, entrega i entusiasme. Els bisbes animen tots els fidels a preparar-se espiritualment per aquest esdeveniment eclesial tan significatiu.

5.- Els bisbes han rebut per part del Sr. Cardenal Lluís Martínez Sistach diverses informacions sobre el Centre d’Estudis Pastorals, així com també sobre les noves propostes dels cursos de llicència de la Facultat de Teologia de Catalunya.

6.- A proposta de Mons. Jaume Pujol, els bisbes han donat el parer positiu al nomenament de president i vicepresidenta de l’Associació Bíblica de Catalunya, en les persones de Mn. Joan Magí i Ferré i la Sra. Maria de l’Esperança Amill Rocamora, tots dos de l’arxidiòcesi de Tarragona.
S’ha nomenat també com a Director del Secretariat Interdiocesà de la Pastoral Obrera de Catalunya a Mn. Josep Baena Iniesta, prevere del bisbat de Terrassa, i com a consiliari de la Joventut Obrera Catòlica a Mn. Emilià Almodóvar Molina, prevere de l’arquebisbat de Barcelona.
Així mateix els bisbes han nomenat comissaris generals de Minyons Escoltes i Guies Sant Jordi la Sra. Trini Molist Solvas i el Sr. Lluís Marco i Planells.