Reunió de la Comissió Permanent de la CEE

Els dies 25 i 26 de juny va tenir lloc a Madrid la Reunió de la Comissió Permanent de la Conferència Episcopal Espanyola. Hi van participar els 3 Bisbes catalans que en formen part: el Cardenal Arquebisbe de Barcelona, Mons. Joan Josep Omella; l’Arquebisbe d’Urgell Mons. Joan-Enric Vives i el Bisbe de Tortosa, Mons. Enric Benavent Vidal.

Fou la primera trobada després de la mort de Mons. Juan Antonio Menéndez Fernández, el 15 de maig, qui era membre de la Permanent com a president de la Comissió Episcopal de Migracions. Segons estableixen els estatuts de la CEE, fins a la reunió de la propera Assemblea Plenària (18-22 de novembre de 2019) desenvoluparà aquestes funcions el membre més antic per ordenació episcopal d’entre els membres de la Comissió. En aquest cas, Mons. Luis Quinteiro Fiuza, Bisbe de Tui-Vigo.

Protocol per a la gestió de seguretat dels béns de patrimoni cultural

La Comissió Episcopal de Patrimoni Cultural, que presideix Mons. Juan José Asenjo Pelegrina, ha presentat a la Permanent una proposta per elaborar un protocol per a la gestió de seguretat, principalment preventiva, dels Béns de Patrimoni Eclesiàstic. En aquest document estarien incloses les Catedrals i tots els edificis singulars declarats Béns d’Interès Cultural, especialment els que alberguen col·leccions artístiques, documentals i bibliogràfiques. El seu principal objectiu serà la protecció de les persones i del patrimoni davant de qualsevol risc o incidència.

Doctrina de la Fe, Setmanes Socials i Congrés de Laics “Poble de Déu en sortida”

La Comissió Permanent ha aprovat el document presentat pel president de la Comissió Episcopal per a la Doctrina de la Fe, Mons. Enric Benavent Vidal, titulat “Tot jo tinc set de Déu, del Déu que m’és vida” i(Sal 42,3). Orientacions doctrinals sobre la pregària cristiana.

Per la seva banda, el president de la Comissió Episcopal de Pastoral Social, Mons. Atilano Rodríguez Martínez, ha informat sobre el projecte de revitalització de les Setmanes Socials, una institució dedicada a la difusió de la Doctrina Social de l’Església, especialment en qüestions com la desocupació o la vida cultural i política. S’ha posat en marxa un grup de treball que serà l’encarregat d’organitzar una setmana social d’àmbit nacional a l’octubre de 2020, que tindrà com a tema “La regeneració de la vida pública. Una crida al bé comú i a la participació “.

La Comissió Permanent ha rebut informació sobre el treball de preparació del Congrés de Laics “Poble de Déu en sortida” que se celebrarà del 14 al 16 de febrer de 2020. L’organització del Congrés està a càrrec de la Comissió Episcopal d’Apostolat Seglar, que presideix Mons. Xavier Salinas Viñals. En la fase prèvia, el protagonisme es troba a les diòcesis, on s’estan treballant els materials que després serviran per a la preparació del material que es posarà en comú al Congrés que se celebrarà a Madrid.

Altres temes

La Permanent també ha donat el plàcet per a la creació de nous centres d’estudis eclesiàstics. En concret s’ha donat el plàcet sol·licitat per la Universitat Catòlica San Antonio de Múrcia per a la creació d’una facultat eclesiàstica de Ciències Socials; el sol·licitat per l’arxidiòcesi de Sevilla, per a la creació de la nova facultat de Teologia Sant Isidor de Sevilla; i el sol·licitat per l’arxidiòcesi de Granada per a la creació de l’institut de Filosofia Edith Stein.

En el capítol de temes econòmics, la Comissió Permanent ha aprovat els balanços i liquidació pressupostària de l’any 2018 del Fons Comú Interdiocesà, de la Conferència Episcopal Espanyola i dels òrgans que en depenen.

Com és habitual en la reunió del mes de juny, s’ha aprovat el calendari de reunions dels òrgans de la Conferència Episcopal Espanyola per a l’any 2020. Els Exercicis espirituals tindran lloc del 12 al 18 de gener. Les Assemblees Plenàries del 2 al 6 de març i del 16 al 20 de novembre. La primera reunió de la Comissió Permanent de l’any que ve els dies 28 i 29 de gener.

Els bisbes han informat sobre les activitats de les comissions episcopals que presideixen.

Nous directors de la BAC i de la revista Ecclesia

La Comissió Permanent ha nomenat el sacerdot Jesús Pulido Arriero nou director general de la Biblioteca d’Autors Cristians (BAC). Era ja sotsdirector de l’editorial des de la marxa de Camino Cañón Loyes. És a més director del secretariat de la Comissió Episcopal per a la Doctrina de la Fe.

Silvia Rozas Barrero, religiosa Filla de Jesús, és la nova directora de la revista Ecclesia en substitució de Jesús de las Heras Muela. Ocupava ja el càrrec de redactora en cap i ha dut a terme el procés de renovació de la revista.

També s’ha triat el nom que s’enviarà a la Santa Seu per al seu nomenament com a Rector Magnífic de la Universitat Pontifícia de Salamanca.

S’han aprovat els següents nomenaments:

• María José Vaquero Santos, laica de l’arxidiòcesi de Toledo, com a presidenta nacional de l’Associació Catòlica de Cecs Espanyols (CECO).
  • Rafael León Lleó, O.C.D., religiós de la diòcesi de Sogorb-Castelló, com a consiliari Nacional de l’Associació Catòlica de Cecs Espanyols (CECO).
  • Clara Pardo Gil, laica de l’arxidiòcesi de Madrid, com a Presidenta de Mans Unides.