Ordenació diaconal de Mn. Àlex Vargas i Mn. Jerrick Banzuela a Balaguer

L’Arquebisbe d’Urgell i Copríncep d’Andorra, Mons. Joan-Enric Vives, va ordenar diaques de la diòcesi d’Urgell els seminaristes Àlex Vargas Moncada i Jerrick Banzuela Rodríguez, el dissabte 29 de gener, al Santuari-Basílica del Sant Crist de Balaguer, en una emotiva celebració que va comptar amb una bona representació dels sacerdots de la Diòcesi i la presència de família, amics i formadors dels dos joves. Les famílies dels nous diaques, originaris de Colòmbia i Filipines, van poder seguir la celebració a través de la transmissió online que va dur a terme la Delegació de mitjans de comunicació de la Diòcesi.

Concelebraren amb Mons. Vives el Vicari episcopal de Pastoral, Mn. Antoni Elvira; el Rector del Seminari diocesà i Vicerrector del Seminari Major Interdiocesà, Mn. Gabriel Casanovas; el Capellà Custodi del Santuari, Mn. Joan Pujol; el Rector de la Parròquia de Balaguer, Mn. Jordi Profitós; el Canceller de l’Arxidiòcesi de Madrid, Alberto Andrés; el Rector de la Parròquia de la Virgen de la Paz de Madrid, Fran del Pozo; una bona representació dels preveres d’Urgell; els seminaristes i un bon grup de fidels de les parròquies on els nous diaques serveixen pastoralment o hi han servit.

A la seva homilia l’Arquebisbe va subratllar com un diaca és un “escollit” per part de Déu per ajudar el Poble de Déu, especialment els pobres que han de ser el tresor i el centre del ministeri dels diaques. Va destacar com els nous diaques feien entrega generosa en aquella celebració de tota la seva vida, amb l’acceptacio de la promesa del celibat, per ser servidors de tots els homes, amb un amor no exclusiu sinó oblatiu, obert a totes les persones. La promesa del celibat que ells acceptaven en la celebració era expressió d’aquesta donació total de la seva vida. Glossant l’Evangeli proclamat (Mateu 20, 25-28) Mons. Vives els exhortà a servir i no pas a ser servits, seguint l’exemple de Jesús, el Servent de Déu. El servei ha de ser el distintiu dels diaques a imitació de Jesús: Servidors de l’Evangeli, de Jesucrist, del Sant Poble de Déu i dels pobres i desvalguts. Els va animar a respondre a la pregunta “què espera Jesús de mi?” amb una resposta que fos “total” seguint l’exemple de St. Ignasi de Loiola: Preneu, Senyor, i rebeu tota la meva llibertat, la memòria, l’enteniment i tota la voluntat. Tot el que sóc i posseeixo, Vós m’ho heu donat, a Vós, Senyor, ho torno, tot és vostre, disposeu-ne segons la vostra voluntat. Doneu-me el vostre amor i gràcia, perquè això em basta”. Finalment els exhortà a ser uns proclamadors de la Paraula de Déu que rebien solemnement aquell dia a través del ritu del lliurament dels Evangelis: “Rep l’Evangeli de Crist, del qual has estat fet missatger; i creu el que llegeixes, ensenya el que creus i practica el que ensenyis”.

Després van tenir lloc els ritus d’ordenació amb la promesa davant el Sr. Arquebisbe i de tots els fidels, dela seva ferma i lliure voluntat de predicar la Paraula de Déu i de complir el seu ministeri de servei segons el voler de Crist i de l’Església, amb plena obediència al Bisbe i els seus successors i la promesa del celibat, tot el Poble de Déu invocà la Verge Maria i els sants implorant la seva ajuda perquè intercedissin pels nous ministres de l’Església.

A continuació tingué lloc la imposició de mans per part de l’Arquebisbe Joan-Enric i la solemne pregària d’ordenació demanant al Senyor que fes davallar damunt d’ells l’Esperit Sant perquè fossin enfortits amb el do de la gràcia septiforme i poguessin acomplir així fidelment el seu ministeri.

Un cop ordenats, foren revestits amb l’estola i la dalmàtica, aportades per una germana de Jerrick i una família amiga d’Àlex, ornaments litúrgics que signifiquen el seu ministeri de servei als pobres i a tot el Poble de Déu. A continuació els nous diaques reberen de mans de l’Arquebisbe Joan-Enric el llibre dels Evangelis perquè visquessin l’Evangeli i el proclamessin en les celebracions litúrgiques i en la vida del Poble de Déu. El bes de pau de l’Arquebisbe i dels seus germans en l’orde diaconal clogué el ritu d’ordenació.

En acabar l’Eucaristia, Mn. Àlex Vargas i Mn. Jerrick Banzuela es van adreçar als fidels en acció de gràcies amb un petit parlament emocionat i molt sentit en record de totes aquelles persones que els han ajudat en aquest camí vocacional, i amb un agraïment especial a la Mare de Déu, als formadors i companys d’estudi i sacerdots i parròquies on són.

Després de la benedicció final de l’Arquebisbe sobre els nous diaques van passar a venerar la sagrada imatge del St. Crist de Balaguer mentre el Poble de Déu cantava l’Himne al Sant Crist.

La Missa fou solemnitzada per la Coral filipina de Barcelona.