Mn. Manuel Pal Casanovas descansa en la Pau de Crist

El dia 18 de juliol  va morir al Seminari diocesà d’Urgell on residia el M.I. Mn. Manuel Pal Casanovas, als 87 anys d’edat i 64 de ministeri presbiteral. La missa exequial va tenir lloc el dia 20 de juliol a la S.E. Catedral-Basílica de Sta. Maria de La Seu d’Urgell, on era Canonge Penitencier, i fou presidida per l’Arquebisbe Joan-Enric Vives i concelebrada per un bon nombre de preveres d’Urgell i va comptar amb l’assistència de molts fidels i amics vinculats a la Fundació Sant Hospital de La Seu d’Urgell on ell havia servit molts anys com a prevere encarregat de la pastoral als malalts o al Moviment Vida Creixent on era el Consiliari diocesà.

A l’inici de la celebració el Vicari General i Rector de la Parròquia de St. Ot, Mn. Ignasi Navarri, com és costum de la Diòcesi, llegí un breu recorregut pastoral de la vida de Mn. Manuel Pal Casanovas, que s’adjunta:

Mn. Manuel Pal i Casanovas va néixer a Artedó, el dia 25 de desembre de 1932. Cursà els estudis de Filosofia i de Teologia al Seminari Diocesà d´Urgell i fou ordenat de prevere el dia 17 de juny de 1956.

Va estrenar el seu ministeri com a Vicari parroquial de La Pobla de Segur i al cap d’un any, fou nomenat Vicari parroquial de Ribes de Freser. L’any 1959 passà a ser Vicari parroquial d’Oliana i l’any 1961 fou nomenat Ecònom de Noves de Segre i Encarregat de Berén.

Al cap de dos anys, el Sr. Bisbe el nomenà Vicari d’Andorra la Vella i al 1965 fou enviat de Vicari parroquial a La Seu d’Urgell.

Els anys 1966 a 1968 amplià els seus estudis a l’Institut Catòlic de París, estudiant Catequètica, i el 1968 retornà i fou nomenat Rector de Bellcaire d’Urgell i Encarregat d’El Pedrís.

L’any 1972 el Sr. Bisbe el nomenà Vicari Episcopal de Pastoral i Visitador dels Religiosos de la Diòcesi servei que desenvolupà durant cinc anys, i l’any 1977 fou nomenat Encarregat de l’església de Sta. Magdalena de La Seu d’Urgell i Vicari parroquial de Sant Ot.

El 1979 se li confià ser Ecònom d’Agramunt i encarregat de Mafet pobles que serví pastoralment fins que l’any 1985 el Sr. Bisbe el portà a La Seu, residint al Seminari, i el nomenà Arxiprest de l’Arxiprestat Major, Delegat diocesà de Mitjans de Comunicació Social i Rector Anserall, Arfa, Castellciutat, Arsèguel, Ansovell, Castellnou de Calcorze i Aristot, pobles que serví pastoralment durant 20 anys, i encara l’any 1987 s’encarregà també de Bar i El Querforadat.

L’any 1989 el Sr. Bisbe el nomenà Delegat per a la Vida Religiosa.

L’any 2000 fou nomenat Canonge de la S.E. Catedral Basílica de Sta. Maria de La Seu d’Urgell i el 2002 Capellà del Sant Hospital de La Seu d’Urgell, missió que ha dut a terme amb molta entrega i estimació envers els malalts, fins al darrer moment de la seva vida.

L’any 2003 se li confià ser Director espiritual del Seminari Diocesà d’Urgell i l’any 2005 Consiliari diocesà del Moviment de la gent gran “Vida Creixent”, on ha estat molt estimat, així com Rector d’Alàs, Artedó, Cerc i Vilanova de Banat.

L’any 2015 el Sr. Bisbe li confià la tasca de Canonge Penitenciar de la Catedral i el va renovar com a Consiliari del Moviment “Vida Creixent”.

Durant la seva vida va fer classes al Centre d’Estudis Pastorals de Barcelona i també fou professor de català al Col·legi La Salle de La Seu d’Urgell i de religió i d’història de la música a l’Institut Joan Brudieu de la mateixa ciutat, així com al Seminari diocesà.

La seva passió foren la poesia i les lletres en general. Des de 1983 va publicat alguns treballs històrics i diversos volums de poesia, guanyant diversos guardons de l’Acadèmia Bibliogràfico Mariana de Lleida.

El dia 18 de juliol de 2020 ha descansat en el Senyor. Al cel sia!