Jornada diocesana de Càritas a Balaguer

Càritas Diocesana d’Urgell va celebrar, el dissabte 4 de setembre, una trobada amb els voluntaris i responsables de l’entitat  al Santuari-Basílica del Sant Crist de Balaguer en la que el Director de Càritas Urgell, Sr. Josep Casanova, donà a conèixer les xifres del 2020 i la Memòria d’activitats i en la qual també el P. jesuïta Joan Carrera, professor de moral a la Facultat de Teologia de Catalunya i membre de Cristianisme i Justícia va oferir una reflexió sobre “Viure millor amb menys”.

L’Arquebisbe Joan-Enric Vives va presidir la Jornada a la qual van assistir el Vicepresident i la Secretària General de Càritas Espanyola, Enrique Carrero i Natalia Peiro, així com el President de Càritas Catalunya, Sr. Francesc Roig; nombrosos voluntaris i voluntàries i directors de Càritas de les diverses comarques de la diòcesi.

L’acte es va iniciar a les 10:30 del matí, amb les paraules de benvinguda i agraïment de Mons. Joan-Enric Vives als assistents, que van omplir el temple de la Basílica de manera espaiada, per complir amb les normatives d’aforament vigents. Va posar en relleu la intensitat amb què s’inicia el curs i va donar un missatge d’esperança i coratge als assistents, agraint la tasca que durant la pandèmia, tan dura, van desenvolupar des de Càritas.

Seguidament el P. Joan Carrera va fer la seva exposició i explicà unes idees base, per aprofundir en els valors per fugir d’un consumisme exacerbat al qual ens ha portat el capitalisme, que ho transforma tot en un producte i ens allunya de la percepció de la nostra humanitat. Va considerar que desaccelerar el consum pot donar lloc a un tipus de progrés en què la diversificació, l’impuls dels valors alternatius locals, el respecte de l’entorn i les comunitats més locals i participatives siguin mes rendibles i més implicades en la transformació de la comunitat. Les religions i especialment la cristiana, són peça clau en la transformació de les persones, perquè posen la dignitat de la persona i el bé comú en el centre, i això ens porta a viure fora de nosaltres, mirant la comunitat i el respecte mutu, amb els valors d’austeritat i despreniment per a la solidaritat.

Josep Casanova va fer una cuidada exposició dels trets bàsics de la tasca que ha fet Càritas en el darrer any, enmig de les dificultats que ha imposat el confinament i les conseqüències dramàtiques per a moltes persones a nivell humà, social i econòmic. Va mostrar com s’havia dut a terme l’atenció; explicant l’increment de més d’un 67% de les inversions en ajudes socials, les inversions que s’han fet en cadascun dels programes que s’han dut a terme. Va tenir un record per les persones que durant aquest temps ens han deixat, vinculades a Càritas i al personal i voluntari, com també d’algun treballador per a Càritas, i va acabar la seva exposició posant en relleu les dificultats que per a la pròpia empresa d’inserció “grup Grapats” ha suposat el tancament i el greuge a nivell econòmic, que ha estat sostingut per Càritas d’Urgell.

Va cloure l’acte la celebració eucarística presidida per Mons. Vives, i concelebrada pels sacerdots que havien acudit acompanyant els grups parroquials des de diversos llocs de la geografia diocesana. Mons. Vives, a la seva homilia va apuntar que ”tenim una idea petita del perdó de Déu. Ens convé recordar, passar pel cor, els mals gravíssims que fan malbé l’obra de Déu, la injustícia del món i tot el que fa sofrir a  Déu, i això ens ajuda a entrar en aquest perdó tan gran i revolucionari de l’amor de Déu. I comentà el text de la guarició del paralític, fent notar que els amics del malalt són avui els traballadors i voluntaris de Càritas, que busquen la manera de fer arribar el malalt fins a Jesús, perquè el perdoni i el guareixi, alçant-lo, fent-lo caminar amb la seva llitera i seguint Jesús. Va acabar amb unes paraules de coratge: ”Som una Càritas viva i amb il·lusió, per canviar el món, començant pel que queda més a la vora i sempre atenent les persones. Siguem les mans i el cor de Jesucrist”.