Inauguració d’una exposició sobre l’ampliació de l’església de Sant Esteve d’Andorra la Vella

L’església de Sant Esteve d’Andorra la Vella va inaugurar el dijous 24 de novembre, una exposició fotogràfica sobre les obres de l’ampliació del temple parroquial i la dedicació del nou altar, amb motiu del seixantè aniversari de les obres (1962-2022).

L’exposició, realitzada per la comunitat parroquial, amb el suport del Comú d’Andorra la Vella i el Govern del Principat, es titula “La comunitat creix, el temple s’expandeix (1962-2022)”. El seu propòsit és posar en context i explicar les obres d’ampliació, realitzades davant la necessitat de respondre al creixement demogràfic que experimentava la parròquia en aquell temps.  El Bisbe d’Urgell, Mons. Iglesias-Navarri, va dedicar el nou altar el 30 de desembre de 1962, quan es complien en aquell dia 50 anys de la seva ordenació sacerdotal i 20 de la seva preconització com a bisbe.

Les obres, impulsades el 1958 pel rector Mn. Lluís Pujol, i dirigides per l’arquitecte Josep Brugal, van significar una important transformació del temple, d’estil romànic, construït a la segona meitat del segle XII. L’ampliació va suposar la creació d’una nova nau més àmplia, orientada al Sud, amb una nova porta d’accés principal, a Nord, la que dona a la plaça Príncep Benlloch. Ens anys posteriors s’hi han fet altres reformes i millores a l’interior.

Del temple original es va mantenir i es conserva encara l’àbside, el més gran del romànic a Andorra, més una absidiola, així com part de les parets de la nau primitiva, que constitueix l’actual capella del Santíssim. Les pintures murals originals del temple romànic havien estat ja desmuntades en els anys 30 del segle XX, i es troben actualment al Museu Nacional d’Art de Catalunya, i un fragment, al Museo Nacional del Prado. Del temple actual destaca també la porta lateral (antiga porta originaria), a Ponent, realitzada el 1940 per l’arquitecte Josep Puig i Cadafalch. També s’hi troben diferents retaules barrocs de gran qualitat.

En la inauguració van intervenir el Rector de Sant Esteve i Arxiprest d’Andorra, Mn. Ramon Sàrries, promotor de la iniciativa, la Cònsol Major d’Andorra la Vella, l’Hble.  Sra. Conxita Marsol i la Ministra de Cultura i Esports del Govern del Principat, M.I, Sra. Sílvia Riva. Van assistir-hi també, entre d’altres, el conseller de Cultura del Comú d’Andorra la Vella, Sr. Miquel Canturri, i l’ambaixador d’Espanya a Andorra, Excm. Sr. Àngel Ros. Hi eren presents també el Vicari episcopal del bisbat d’Urgell i rector d’Encamp, Mn. Antoni Elvira i l’adjunt al Representant personal del Copríncep episcopal, Sr. Eduard Ibáñez. L’acte va comptar amb una conferència del Sr. Joan Lluís Ayala, arxiver i historiador del Comú, coautor de l’exposició, titulada “Sant Esteve, identitat, adaptació i canvi”, que tracta dels elements arquitectònics i artístics de l’església. L’exposició es troba al mateix temple parroquial i podrà ser visitada fins al 6 de gener.

L’aniversari de l’ampliació serà commemorat amb altres actes a la mateixa Parròquia.

Dissabte 26 de novembre, a les 20,30, hi haurà la Vetllada poètic-musical “Tot som pelegrins”, a càrrec del Trio Pirene, amb composicions musicals del Sr. Ignacio Ribas i el poema del Pelegrí de Meritxell, del Sr. Esteve Albert.

El dia 26 de desembre, festa de Sant Esteve, a les 12h, hi haurà una Missa d’acció de gràcies, presidida pel Bisbe d’Urgell, Mons. Joan-Enric Vives, que serà concelebrada pels sacerdots de les parròquies del Principat i els sacerdots que han servit a la parròquia en aquests 60 anys.

Finalment, el dia 30 de desembre, a les 21,30h, hi haurà un Concert d’orgue, el qual serà la cloenda del cicle del Festival d’Orgue&nd, a càrrec d’Aaron Ribas.