Festa de St. Climent a Talltorta (Bolvir) i inauguració del “Parc de l’Hort de la Rectoria”

Dissabte dia 20 de novembre l’Arquebisbe d’Urgell, Mons. Joan-Enric Vives, va presidir la festa patronal a la parròquia de St. Climent de Talltorta (Bolvir-Cerdanya). A la seva arribada fou rebut per l’Alcalde de Bolvir, Il·lm. Sr. Isidre Chia Trilles i pel Rector, Mn. Jorge Armando Moncayo.

L’Arquebisbe presidí l’Eucaristia a l’església de St. Climent de Talltorta on destaca la iconografia de l’església totalment pintada, que amb raó és anomenada la “Capella Sixtina” de la Cerdanya, amb molta obra de pintura barroca realitzada el 1718 pel bisbe d’Urgell Simeó de Guinda, en moments de restauració després de la desfeta de 1714. Pintures barroques de tota l’església, d’una gran bellesa i simplicitat, amb colors ben vius i representacions de la vida de Crist i dels sants, especialment de St. Climent papa i màrtir, sant patró de la Parròquia així com el judici final i St. Joan Baptista.

A la seva homilia Mons. Vives destacà com era un goig poder celebrar l’Eucaristia amb el poble de Déu en la proximitat de la memòria litúrgica de St. Climent, patró de la Parròquia, i un dels Papes més venerats de l’antiguitat (s. I). Celebrar l’Eucaristia amb els fidels sempre és donar gràcies però aquell dia especialment en poder agrair i donar gràcies a Déu per la bona relació i entesa entre el Bisbat d’Urgell i l’Ajuntament de Bolvir, que ha permès que la joia que és el temple parroquial, resplendeixi encara més, gràcies a l’adequació dels espais adjacents com l’antiga Rectoria (on l’Abjuntament està construint en l’actualitat un centre d’interpretació de les pintures de l’església), un nou pàrking que permet l’accés al temple i una rampa per a les persones amb mobilitat reduïda, i l’obra que es beneïa i inaugurava aquell dia, el “Parc de l’Hort de la Rectoria”, ubicat en l’antic hort del Rector just davant el temple.

L’Arquebisbe destacà que la Paraula de Déu proclamada en aquella celebració litúrgica proclamava com l’apòstol Sant Pau, dirigint-se als cristians de Filips, els exhortava a “interessar-se per tot allò que és veritat, respectable, just, net, amable, de bona reputació, virtuós i digne d’elogi.“ Unes virtuts, valors, ideals, que St. Pau proposa i que són ben actuals també per als nostres dies on moltes vegades s’han enfosquit els grans valors, especialment la fe. En aquest sentit Mons. Vives recordà com el filòsof i Director de la Càtedra de Pensament cristià del Bisbat d’Urgell, Dr. Francesc Torralba, en un dels seus darrers llibres, “Viure en l’essencial: idees i preguntes després de la pandèmia” subratlla com la crisi sanitària per la pandèmia del covid19 ens ha retornat la sensació de fragilitat de l’existència humana i com ens ha fet preguntar per la importància dels aspectes, valors, virtuts, essencials i substancials de la vida, com les relacions humanes, la família, la fraternitat, o les professions que s’han mostrat bàsiques ja que van permetre superar el confinament i que la vida es pogués continuar desenvolupant. En aquest sentit, l’Arquebisbe reivindicà el paper i valor dels preveres i diaques en aquests serveis essencials, ja que han acompanyat el Poble de Déu en els moments més difícils i delicats, com l’acompanyament dels difunts o les pregàries de recomanació, en un moment en què era complicat accedir als hospitals o residències, però no van deixar de fer-ho possible, acompanyant sempre amb els sagraments i la pregària d’intercessió. Finalment, Mons. Vives animà a “estimar el Senyor, amb tot el cor, amb tota l’ànima i els altres com a nosaltres mateixos”, recordant l’Evangeli proclamat de St. Lluc, perquè l’amor és el més important tal com ho recorda St. Joan de la Creu: “al final de la vida se’ns examinarà de l’amor”. Per això animà a “posar amor, on no hi ha amor, per treure’n amor” i a viure la caritat concreta, que és el que estarà.

Acabada l’Eucaristia, davant de l’església parroquial, tingué lloc la benedicció i inauguració del “Parc de l’Hort de la Rectoria”, un nou parc adreçat als nens i joves, que l’Ajuntament ha construït en l’antic hort del rector, gràcies a un acord amb el Bisbat per a la seva adquisició. L’Arquebisbe beneí el nou espai i l’Il·lm. Sr. Alcalde en el seu parlament descriví els treballs realitzats per condicionar el Parc i volgué agrair al Bisbat d’Urgell la bona disposició i facilitats per arribar a un acord i entesa que ha permès guanyar un equipament per al poble. També destacà que en l’actualitat està avançat el projecte de reforma de l’antiga rectoria per fer-hi un “centre d’interpretació” de les pintures de l’església i altres obres i reformes que s’han dut a terme per millorar els equipaments del poble com un nou pàrking o l’arranjament d’un antic pont.