Festa de la Patrona de la Guàrdia Civil a la Catedral d’Urgell

El Sr. Bisbe Coadjutor d’Urgell, Mons. Josep-Lluís Serrano i Pentinat, va presidir el 12 d’octubre, la missa solemne amb motiu de la festa de la Mare de Déu del Pilar, patrona de la Guàrdia Civil, que es va celebrar a la Catedral de Santa Maria d’Urgell. Van concelebrar amb ell els Vicaris Generals Mn. Josep M. Mauri i Mn. Ignasi Navarri. Van acolitar els seminaristes de la Diòcesi. L’Arquebisbe i Copríncep Mons. Joan-Enric Vives, es trobava de viatge oficial a Portugal, en escaure’s els 30 anys de l’establiment de relacions diplomàtiques entre el Principat d’Andorra i la República de Portugal. Mons. Vives participarà també al Santuari de Fàtima en les celebracions del 12 i 13 d’octubre.

A la seva homilia Mons. Serrano va recordar com el 12 d’octubre se celebra la Mare de Déu del Pilar, la Patrona de la Guàrdia civil i el dia de la Hispanitat. Aquesta festa mariana és una tradició cristiana que es remunta als inicis del cristianisme. L’Apòstol Sant Jaume va anar a evangelitzar la província romana de la Hispània, fins arribar al final de la terra, Finisterre. I explica la tradició que ens ha arribat, de la decepció de l’apòstol per la falta de fe dels pobles de la província de la Hispània, així que, de retorn a casa, al costat del riu Ebre, en la llavors Caesar Augusta, l’actual Saragossa, decepcionat per l’escàs èxit de la seva missió, va rebre la visita de la Verge Maria que li va dir: “Tingues ànim, que la teva fe sigui forta com aquest pilar…”. Una bella imatge que Mons. Serrano va animar a valorar al Cos de seguretat pública nacional de la Guàrdia Civil i a tots els cristians perquè tots necessitem de la fe i fortalesa de la nostra mare, la Mare de Déu del Pilar. La fe és un element essencial per desenvolupar qualsevol funció, però, molt especialment, la funció que porten a terme els Cossos i forces de seguretat. Tenir fe vol dir confiar, fiar-se de… o sigui la missió, el servei en la companyia, creix quan hi ha fe, hi ha confiança, hi ha tenacitat per servir el bé públic.

Glossant la Paraula de Déu proclamada, Mons. Serrano va destacar com la primera lectura ens mostra l’inici de les comunitats cristianes, o sigui, després de l’Ascensió de Jesús al cel, els apòstols, amb Maria, perseveren en la pregària, al costat d’altres dones, amb Maria, la mare de Jesús i els seus germans…  El Bisbe coadjutor destacà com els apòstols, junt amb Maria, desfan el camí des del lloc de l’Ascensió de Jesús per anar a Jerusalem, anant des de la Muntanya de les Oliveres, el lloc de la passió, i arribant a la sala superior a Jerusalem, on es trobaven els apòstols. En la vida de servidors públics i homes de fe, fa falta recórrer sempre aquest camí: els apòstols es quedaran sense la presència física de Jesús, però amb una presència que omplia les seves vides i els enviava a servir i fer deixebles. Mons. Serrano animà la companyia de la Guàrdia Civil present a La Seu d’Urgell, en els diferents serveis, que el Senyor camini, com els apòstols, al seu costat, i a tornar a l’essencial. El Bisbe coadjutor recordà una de les missions i finalitats essencials del Cos: ser un Cos de seguretat proper al ciutadà, i esdevenir un referent per la qualitat, versatilitat i disponibilitat, inspirant-se en els principis i valors de la naturalesa personal, que es fonamenti en una dedicació continua al servei dels ciutadans i que esdevingui una senya d’identitat de l’Institut.

Finalment, Mons. Serrano volgué tenir unes paraules de gratitud per les famílies del Cos i destacà com és important la família, el pare, la mare, l’esposa, el marit, els fills, els germans… ja que fer el servei en família és fer-lo d’una forma molt diferent i va animar a mantenir i estrènyer els llaços familiars ja que això és font d’un major i millor servei. Recordant el sínode sobre la sinodalitat que està duent-se a terme a Roma va recordar com una de les seves finalitats és la capacitat de col·laboració, de caminar junts, de sentir-se família, on cadascú té uns dons i talents que han de ser posats al servei dels altres.

La celebració eucarística va comptar amb un gran grup d’Autoritats encapçalades per l’Ambaixador d’Espanya al Principat d’Andorra; l’Alcalde de la ciutat de La Seu d’Urgell, el Capità de la Guàrdia Civil i Cap de Companyia de La Seu d’Urgell; el Tinent General de la Guàrdia Civil, el Coronel de l’ambaixada espanyola a Andorra, el Director General de la Policia d’Andorra, Representants dels Cossos de Policia Municipal, Policia Nacional i Mossos d’esquadra i Il·lustríssims Senyors Jutges, fiscals i secretària de jutjat, etc.