El poble de Penelles celebra els 25 anys de l’Esplai parroquial “La Freixa”

El dissabte 30 de setembre va ser un dia de celebració, de retrobaments, de records i d’agraïments, al poble de Penelles.
L’Esplai “La Freixa” complia vint-i-cinc anys en la seva tasca, i ho van voler celebrar amb una festa oberta al poble i especialment als seus infants i joves. Tot un seguit d’actes van omplir la tarda i la nit, recordant com aquesta entitat nascuda al recer de la Parròquia i del bon acompanyament de Mn. Antoni Tort, ja havia fet una mica de camí i havia deixat empremta entre els infants i joves que van portar i porten al voltant del seu coll el fulard amb els colors blanc i blau que identifiquen l’esplai penellenc. L’esplai forma part de la gran família d’esplais que constitueixen la Fundació Esplais Santa Maria de Núria del Bisbat d’Urgell i que fan una important tasca d’educació en el lleure arreu de la geografia urgel·litana.

Els actuals monitors i monitores de “La Freixa” van dissenyar una festa de tarda, amb l’objectiu que els diferents actes fessin veure i viure l’esperit d’un esplai: viure, celebrar i compartir. A primera hora, un grup d’animació va fer jocs, cançons i animació entre els nois participants i les famílies que els acompanyaven, per anar fent aquest caliu tant propi dels esplais i agrupaments.

A les sis es va celebrat l’Eucaristia, que va ser preparada pels mateixos monitors i infants de l’esplai.

La celebració va comptar amb la presència de l’Alcalde de Penelles l’Eloi Bergós que va ser un dels primers monitors de l’esplai en els seus inicis; en representació de la FEMN hi van assistir l’Alba Valls i el David Pradas, membres del Patronat. La missa d’aquestes noces de plata de “La Freixa” va estar presidida per Mn. Jaume Mayoral, del grup de la Fe a la FEMN, qui va fer arribar la salutació i la felicitació del Rector de la Parròquia, Mn. Ivan Ayala, i del Consiliari de la FEMN, Mn. Joan Pau Esteban, que no van poder assistir a la diada. L’Eucaristia fou profundament viscuda, amb la seva participació i total implicació, pels infants i les seves famílies. Van tenir protagonisme els cants, les pregàries i les ofrenes, que van parlar d’estimació, d’espiritualitat i de necessitat d’estimar més i millor, no només a les persones, sinó també a la terra a la que es pertany. No hi va faltar l’homenatge a la Mare de Déu de l’Alegria, patrona dels esplais, que té el seu lloc a l’església parroquial de Penelles: per a ella va ser el darrer cant.

Acabada la missa, la festa va continuar amb un cercavila animat per la Colla Gegantera de Penelles i amb la música dels grallers i timbalers “Gratali” de Linyola. Petits i grans s’ho van passar d’allò més bé seguint-lo i participant-hi, seguint els carrers del poble i barrejant-se amb els turistes que visitaven els murals de Penelles, agraïts per la festa. En acabar, es va projectar un curtmetratge documental al cinema Kursaal sobre la història i anècdotes que han portat els 25 anys de l’esplai. Tothom va poder gaudir, amb bon humor, dels molts moments humans i senzills, que han anat fent camí en l’esplai penellenc. Fou una mirada per recordar i agrair tot allò que han fet les persones per realitzar l’actual “La Freixa”.

El sopar de germanor es va dur a terme al pavelló del poble, amb el retrobament de la molta gent de totes les edats que estimen l’esplai i se’l senten una mica seu. Al final no hi van faltar les paraules per part d l’Alcalde reconeixent i felicitant la tasca que fa “La Freixa” i també les paraules dels monitors i monitores agraint la confiança que els fan els pares i el poble. Després també hi va haver el brindis i el  pastís pel 25è aniversari i encara una estona de discomòbil per acabar d’arrodonir la festa.

Recollint les paraules d’un dels assistents “esperem que aquest arbre, aquesta freixa que ens ha aixoplugat durant vint-i-cinc anys ho pugui fer molts més i creixi amb tots nosaltres, i amb els nostres fills i esperem que també amb els fills dels nostres fills”, però també la d’un infant, el Quim, que demanava que se celebrés cada any l’aniversari de l’Esplai per tornar a fer una festa -amb paraules seves- “tan súper guai” .