Corpus a la Catedral i arreu del Bisbat i Assemblea de Càritas

El dissabte dia 13 i el diumenge dia 14 de juny a totes les Parròquies del Bisbat es va celebrar amb solemnitat la festa tan tradicional del Corpus Christi, exaltació de l’amor a Jesús fet Eucaristia, per la salvació del món, i manifestació de fe popular en la seva presència real. A moltes parròquies va tenir lloc un Acte eucarístic al final de la missa major ja que enguany no s’han pogut dur a terme les tradicionals processons pels carrers dels pobles i ciutats per la crisi sanitària actual.

A la Catedral de Sta. Maria de La Seu d’Urgell, al migdia, l’Arquebisbe Joan-Enric, acompanyat dels Vicaris Generals i d’algun sacerdot va presidir la solemne Eucaristia i la processó per dins del temple catedralici. Dins de l’Eucaristia es va tenir un record especial per tots els treballadors i voluntaris de Càritas Diocesana d’Urgell, Càritas Andorrana i les Càritas Parroquials, que tenien programada en aquell dia la seva Assemblea anual a Bellvís però que a causa de la pandèmia, van haver de posposar-la per a més endavant. Malgrat això, van unir-se a l’acte a través del canal youtube del Bisbat d’Urgell. A l’Eucaristia hi van assistir físicament el Director Voluntari de Càritas Diocesana, Sr. Josep Casanova, així com treballadors i voluntaris del Centre de Càritas St. Ot de La Seu d’Urgell.

A l’homilia Mons. Vives va glossar el gran misteri que la litúrgia celebra en aquella diada: la donació del Senyor, en l’Eucaristia el més gran dels sagraments, que ens dóna la presència real del Senyor Jesús sota les espècies sacramentals del pa i del vi. Jesús ens va deixar el seu Cos i Sang com aliment per al camí i salut d’eternitat que ens dóna forces i ens refà en la nostra vida. A l’Evangeli de St. Joan, especialment al capítol 6è, Jesús ens diu que Ell és “el Pa viu, baixat del cel. Qui menja aquest pa, viurà per sempre. Més encara: El pa que jo donaré és la meva carn, perquè doni vida al món. Qui en menja està en Mi i Jo en ell”. Va destacar com el mal i el sofriment com l’actual pandèmia “eclipsen” el rostre de Déu, que és un Pare Bo i Misericordiós, perquè també en el sofriment Déu ens acompanya sempre, Ell hi és, estimant i sofrint amb nosaltres. Per això tota Eucaristia sempre és memorial de la “Passió” del Senyor i de la seva Resurrecció. Podem “menjar” Jesús i això ens divinitza ja que entra dins nostre i així omple tots els nostres desigs, sofriments, esperances amb el seu Amor immens. Va destacar com els primers cristians, com testimonien els 49 màrtirs d’Abitínia (303) que van expressar tan bé que “Sine dominico non possumus”, és a dir, sense reunir-nos en Assemblea el diumenge per a celebrar l’Eucaristia, no podem viure. Ens faltarien les forces per afrontar les dificultats diàries. I va destacar com havíem de passar de l’altar de l’Eucaristia a l’altar de la vida, estimant el nostre proïsme, fent referència al beat Dr. Pere Tarrés que deia bellament que el llit del malalt era el seu altar.

Finalment, va voler agrair i animar tot el treball desinteressat i eficaç dels treballadors i voluntaris de Càritas així com dels donants que s’ha vist imprescindible en aquesta pandèmia però que va molt més enllà. Càritas és l’organisme de l’Església catòlica que coordina la beneficència i l’ajuda humanitària i aplica la Doctrina Social de l’Església. Com a organització internacional agrupa 162 organitzacions d’assistència, desenvolupament i servei social, oferint ajuda, sense cap discriminació. Es va crear com organisme el 1897 a Alemanya, a Colònia, a partir del treball de Lorenz Werthmann. És una organització eclesial que combat la pobresa, la discriminació, l’exclusió social i la intolerància, i és la veu dels pobres en la societat i davant els poders públics.

En acabar l’Eucaristia va tenir lloc la processó amb el Cos de Crist per la Catedral i fins l’atri del temple Catedralici en un gran clima de devoció. Des de l’atri el Sr. Arquebisbe va impartir la benedicció amb el Santíssim Sagrament a tota la ciutat de La Seu d’Urgell i a tota la Diòcesi d’Urgell.  Al final de la processó l’Arquebisbe beneí des de l’altar el Poble de Déu amb el Santíssim Sagrament.

Tot seguit els qui seguien la retransmissió de l’Eucaristia a través del canal youtube van poder visualitzar un vídeo sobre el treball de Càritas d’Urgell que explicava el treball i memòria de l’activitat duta a terme durant tot l’any passat.