L’Arquebisbe parla sobre els 25 anys del Concili Provincial Tarraconense a Balaguer

Dimarts dia 10 de març, l’Arquebisbe d’Urgell Joan-Enric Vives va impartir una conferència a la Sala d’actes de la Parròquia de Sta. Maria de Balaguer sobre el 25è. aniversari del Concili Provincial Tarraconense de 1995. Acompanyat per l’Arxiprest de Noguera i Rector de Balaguer, Mn. Joan Pujol, així com pels preveres de l’Arxiprestat, i una bona quantitat de fidels, va desgranar la importància del Concili Provincial Tarraconense i la llum que projecta en el present de les Esglésies de la Tarraconense.

Va situar la celebració que enguany s’escau, descrivint aquell esdeveniment eclesial del Concili com un gran moment de comunió eclesial interdiocesana i alhora de sortida evangelitzadora. Venia a concretar l’acollida del gran moviment de reforma que fou el Concili ecumènic Vaticà II. Amb els seus quatre temes i les 170 resolucions, i el compromís sobre el Centre Català de Solidaritat (CECAS) que va prendre la Conferència Episcopal Tarraconense.

Va consistir a interrogar-se sobre què demanava l’Esperit Sant a les Esglésies que fan camí a Catalunya. Va desgranar tota una sèrie de reptes actuals que al cap de 25 anys s’han anat forjant i va subratllar com el Concili Provincial Tarraconense fon un gran esforç d’evangelització i de sinodalitat amb treball en comú per part de bisbes, preveres, diaques i fidels laics -201 membres- en consonància amb el que el Papa Francesc ha determinat que sigui el Sínode de l’any 2022: “Per una Església sinodal: comunió, participació i missió.”

Aquest és l’esquema que Mons. Vives oferí als presents:

Als 25 anys del Concili Provincial Tarraconense

1. Una mirada històrica: el CPT de 1995

1.1 Precedents històrics dels Concilis Provincials Tarraconenses

1.2 Convocatòria CPT

1.3 Etapa preparatòria al CPT

1.4 Desenvolupament del CPT

1.5 Etapa postconciliar: recepció del CPT, CECAS, etc.

2. El gran lema del CPT: “Esperit què dius a les Esglésies de la Tarraconense?”

2.1 El CPT com a recepció a Catalunya del Concili Vaticà II

2.2 Resolució n. 1: pòrtic a tot el CPT

2.3 Les finalitats del CPT

3. El treball del CPT

3.1 Els 4 grans temes del CPT 1995:

3.1.1 Capítol 1: Anunciar l’Evangeli a la nostra societat

3.1.2 Capítol 2: La Paraula de Déu i els sagraments Esglésies

3.1.3 Capítol 3: La sol·licitud pels més pobres i marginats

3.1.4 Capítol 4: La comunió eclesial i la coordinació interdiocesana de les nostres Esglésies

3.2. Les 170 resolucions: un esforç de concreció

4. Actualitat i validesa del CPT: llum per al nostre camí

4.1 Després de 25 anys

4.2.Reedició de les resolucions i Documents: un nou llibre amb 4 noves introduccions:

4.2.1 Introducció al Capítol 1 en els 25 anys del Concili. Mn. Ramon Prat

4.2.2 Introducció al Capítol 2 en els 25 anys del Concili: Mn. Armand Puig

4.2.3 Introducció al Capítol 3 en els 25 anys del Concili: Mn. Salvador Bacardit

4.2.4 Introducció al Capítol 4 en els 25 anys del Concili: Bisbe Francesc Pardo

4.3. Alguns reptes nous

5. El missatge final del CPT

6. Llibres publicats

6.1 “Concili Provincial Tarraconense 1995. Documents i resolucions. Edició comentada dels 25 anys 2020”. Claret, 2020.

6.2 M. Coll i J. Estruch: “En comunió i amb llibertat. 100 intervencions en el CPT”. Claret, 1996

6.3 M. Coll i A. Ortín: “Als 25 anys del CPT. Amb fidelitat i amb llibertat”. Claret, 2020.

7. Actes commemoratius

18 març 2020: sessió acadèmica commemorativa. Ateneu Universitari St. Pacià

30 maig 2020: Catedral de l’Arxidiòcesi de Tarragona. Pentecosta.