Comunicat de la reunió 207 de la Conf. Episc. Tarraconense

Reunió 207 de la Conferència Episcopal TarraconenseEls dies 10, 11 i 12 de juliol ha tingut lloc la reunió núm. 207 de la Conferència Episcopal Tarraconense (CET), al Seminari de Vic. La reunió ha estat presidida per Mons. Jaume Pujol Balcells, arquebisbe de Tarragona i hi han assistit tots els seus membres, llevat del bisbe electe de Tortosa, Mons. Enric Benavent.

1.- Després de la pregària inicial, Mons Jaume Pujol ha expressat la seva joia per l’elecció de Mons. Enric Benavent com a nou bisbe de Tortosa que prendrà possessió de la diòcesi tortosina el proper dissabte 13 de juliol. Els bisbes s’han alegrat també per la recent publicació de la carta encíclica Lumen Fidei del papa Francesc, que ja ha aparegut en català a la col•lecció Documents del Magisteri que la CET promou i publica l’Editorial Claret.

2.- Mons. Jaume Pujol ha informat dels diversos actes previstos per a les properes beatificacions dels 522 màrtirs del segle XX, a Tarragona el proper 13 d’octubre. El dia 12 de setembre, amb ocasió de l’aniversari de la mort del cardenal Vidal i Barraquer, tindrà lloc una celebració eucarística i un acte acadèmic a Tarragona, així com també la inauguració de l’exposició sobre els màrtirs tarragonins al Seminari de Tarragona.
Mons. Pujol ha lliurat als Bisbes la carta pastoral que acaba de publicar “Els màrtirs, testimonis suprems de l’amor al Crist” i ha informat que ja s’ha obert la inscripció per a assistir a la celebració de les beatificacions. A la pàgina web http://www.arquebisbattarragona.cat/ hom pot trovar-hi abundant informació sobre l’esdeveniment.

3.- Els bisbes han fet un repàs de diversos àmbits del treball pastoral a la CET: la situació del Centre d’Estudis Pastorals, la pastoral de joventut i la situació de l’escoltisme a casa nostra, la litúrgia, l’art sacre, l’apostolat seglar i els arxius eclesiàstics.

4.- Mons. Joan Piris, acompanyat d’alguns delegats del Secretariat Interdiocesà de Mitjans de Comunicació Social (SIMCOS), ha informat sobre les accions d’aquest secretariat i ha plantejat diverses propostes de cara al futur. Els bisbes han animat els Delegats diocesans de Mitjans de Comunicació Social a intensificar i coordinar el seu treball, d’acord amb les proposicions formulades pel Concili Provincial Tarraconense.

5.- El cardenal Lluís Martínez Sistach ha informat els bisbes de la recent signatura d’un conveni de col•laboració entre la CET, la Conselleria de Justícia de la Generalitat i el Col•legi de Notaris de Catalunya, per protocol•litzar els testaments atorgats davant rector. El cardenal ha posat en relleu la important tasca social que al llarg dels segles han portat a terme els rectors de les parròquies catalanes amb aquest servei al poble.

6.- El P. Enric Puig, secretari general de la Fundació Escola Cristiana de Catalunya, ha presentat als bisbes un exhaustiu informe sobre el moment actual de l’ensenyament i de l’escola cristiana a casa nostra. Els bisbes s’han mostrat preocupats per la delicada situació econòmica en què es troben moltes de les escoles, amb un concert educatiu clarament insuficient i amb importants dificultats afegides a causa de la greu crisi econòmica que travessen moltes famílies. Els bisbes animen la Fundació Escola Cristiana de Catalunya a continuar treballant de manera realista i amb esperança, fent costat a les persones i a les escoles, amb fidelitat a la seva identitat cristiana.

7.- Els bisbes han comentat diverses activitats programades entorn de l’Any de la Fe, com ara la recent Trobada de seminaristes, novicis i novícies amb el Papa Francesc, o les programades per als catequistes i per a les famílies a la propera tardor.
També han rebut informació sobre la preparació de la Jornada Mundial de la Joventut 2013 a Rio de Janeiro a la qual hi assistiran un grup de joves catalans acompanyats pel Cardenal Lluís Martínez Sistach i per Mons. Xavier Novell.
El Secretariat Interdiocesà per la Joventut (SIJ) ha programat per als dies 26 i 27 de juliol una trobada de joves a Llinars del Vallès adreçada a aquells que no poden desplaçar-se a Rio però volen viure l’impuls de la JMJ i també alguns bisbes s’hi faran presents per a les catequesis i l’Eucaristia, presidits per l’arquebisbe de Tarragona Mons. Jaume Pujol.

8.- En el transcurs de la reunió, els bisbes han pogut visitar la Catedral de Vic, on van celebrar l’Eucaristia a la seva Cripta, l’exposició “Facies Fidei, expressions artístiques de la Fe Cristiana a la Catalunya Medieval” al Museu Episcopal de Vic, així com també el Monestir de Santa Maria de l’Estany on han celebrat l’Eucaristia amb els fidels d’aquella parròquia, Sant Joan de les Abadesses, on han pogut contemplar el Santíssim Misteri, i l’església de Beget amb la preciosa talla de la “Majestat” que presideix l’església parroquial.

Tarragona, 12 de juliol de 2013