Comunicat de la Reunió 210 de la CET

cetEls dies 7 i 8 de maig de 2014 ha tingut lloc la reunió n. 210 de la Conferència Episcopal Tarraconense (CET), al Santuari de la Mare de Déu de Loreto, a Tarragona. La reunió ha estat presidida per Mons. Jaume Pujol Balcells, arquebisbe metropolità de Tarragona i primat, i hi han assistit tots els seus membres.
En començar, els bisbes ha tingut un record i una pregària per Mons. Ramon Malla i Call, bisbe emèrit de Lleida, que va morir el passat Divendres Sant, 18 d’abril de 2014.

1. Els bisbes han valorat molt positivament la recent Visita Ad limina apostolorum que van portar a terme dels dies 3 al 8 del passat mes de març, durant la qual van tenir una significativa trobada fraternal amb el Successor de Pere. L’audiència amb el Sant Pare Francesc va ser una magnífica ocasió d’escoltar i parlar amb el Bisbe de Roma, que es mostrà molt proper a acollir les esperances i els reptes de les nostres esglésies diocesanes així com a il•luminar i encoratjar amb les seves paraules els seus germans bisbes i tots els fidels.
Els bisbes catalans van venerar els sepulcres dels Sants Apòstols Pere i Pau, i visitaren altres destacades basíliques romanes: Santa Maria la Major, Sant Joan del Laterà, Sant Sebastià, Sant Bartomeu, i Santa Sabina. En aquesta darrera basílica els bisbes van iniciar el temps quaresmal al costat del Papa Francesc amb la celebració de l’Eucaristia del Dimecres de Cendra.
Cal destacar també les entrevistes que van mantenir amb els responsables de la Secretaria d’Estat i de diversos dicasteris de la Cúria Romana amb qui van poder compartir les diverses realitats pastorals de les Esglésies que peregrinen a Catalunya i contrastar-ho amb les indicacions que la Cúria els suggerí, amb bona acollida i amb comprensió per a les realitats pastorals de les Esglésies de la Tarraconense.
2. Mons. Francesc Pardo, com a president del Secretariat Interdiocesà de Pastoral de Joventut (SIJ), ha informat els bisbes dels últims detalls de l’Aplec de l’Esperit, la trobada interdiocesana de joves de les deu diòcesis catalanes i de les illes Balears, que tindrà lloc a Banyoles, bisbat de Girona, el proper dissabte 7 de juny, vigília de la festa de la Pentecosta. Els bisbes, com en altres ocasions, animen els joves cristians i els seus animadors i consiliaris a participar-hi.
3. Els bisbes han aprovat la segona edició del Cantoral Litúrgic Bàsic, expressió de la comunió entre totes les Diòcesis amb seu a Catalunya, que han presentat el coordinador de la Secció de Música de la Comissió Interdiocesana de Litúrgia (CIL), Mn. Joan Baburés, delegat de Litúrgia i Música de Girona, i el Sr. Jordi Guàrdia, responsable musical del CPL. La secció de Música de la Comissió Interdiocesana de Litúrgia formada pels Delegats Episcopals de Música de cada una de les Diòcesis ha estat l’encarregada de dur a terme aquest treball i ha comptat amb l’ajuda de música experts, així com del Centre de Pastoral Litúrgica i del Monestir de Montserrat.
La novetat d’aquesta segona edició és l’ampliació del repertori, afegint-hi cants propis per a les solemnitats i festes més importants del calendari litúrgic, d’alguns Rituals de sagraments i del repertori gregorià.
4. Així mateix, els bisbes han aprovat el balanç econòmic i el pressupost de Catalonia Sacra, una iniciativa de promoció conjunta del patrimoni cultural dels bisbats de Catalunya, creada en el si del Secretariat Interdiocesà de Custòdia i Promoció de l’Art Sagrat (SICPAS), que els han estat presentats per Mn. Josep M. Riba i Mn. Lluís Prat, dels bisbats de Vic i Solsona, respectivament.
5. Els bisbes han rebut per part del cardenal Lluís Martínez Sistach una detallada informació sobre el Congrés de pastoral a les grans ciutats. La iniciativa, dirigida pel Sr. Cardenal Arquebisbe de Barcelona, es desenvoluparà en una primera fase durant els dies 20, 21 i 22 de maig a l’Aula Magna del Seminari Conciliar de Barcelona i tractarà el paper de l’Església a les ciutats més importants del món i hi intervindran diversos experts.
La fase conclusiva del Congrés, en què hi participaran un gran nombre d’arquebisbes i bisbes de les principals ciutats del món, serà els dies 24, 25 i 26 de novembre també a Barcelona. Posteriorment, els bisbes que hi assisteixin es desplaçaran a Roma per exposar al Papa Francesc, el conjunt de conclusions extretes durant les jornades d’anàlisi i debat del Congrés.
6. Mn. Àngel Jesús Navarro i Mn. Xavier Blanco, preveres de l’arquebisbat de Barcelona i del bisbat de Terrassa, respectivament, han presentat als bisbes el Document «La Pastoral en l’Esplai. Actualització de la Proposta Educativa i del Directori Pastoral» del Moviment de Centres d’Esplai Cristians Catalans (MCECC). Els bisbes hi han donat el seu vist-i-plau, han remarcat la importància de tenir cura de l’educació de la fe als esplais i als centres de lleure, i han encoratjat i animat els responsables del Moviment a mantenir i intensificar aquesta dimensió evangelitzadora en els esplais.
7. Els bisbes han designat Mons. Enric Benavent Vidal, bisbe de Tortosa, com a responsable de l’àmbit de les Missions en el si de la CET i han tractat també diverses qüestions relatives a la litúrgia, la catequesi, els mitjans de comunicació i l’apostolat seglar.

Tarragona, 8 de maig de 2014