Mn. Ramon Arderiu i Forcada reposa en la Pau de Crist

El dia 22 de desembre va morir a Puigcerdà Mn. Ramon Arderiu i Forcada, als 80 anys i 56 de ministeri presbiteral. La missa exequial, presidida per Mons. Joan-Enric Vives, Arquebisbe d’Urgell, va tenir lloc el matí del dia 24 de desembre a l’església de Sta Maria de Puigcerdà. Van concelebrar amb l’Arquebisbe el Vicari General Mn. Navarri, l’Arxiprest de Núria-Cerdanya, Mn. Josep Uriel Álvarez, el Rector de la Parròquia Mn. Josep Grau i diversos preveres i el diaca Carles Llopis, fill de Puigcerdà. A l’Eucaristia hi assistiren els seus familiars, l’Alcalde de la Vila de Puigcerdà, Il·lm. Sr. Albert Piñeira i un bon grup de fidels.

A l’inici de la celebració, com és costum de la Diòcesi, es va llegir un breu resum del recorregut pastoral de la vida de Mn. Ramon Arderiu que s’adjunta:

Mn. Ramon ARDERIU i FORCADA va néixer a Bellvís el dia 10 d’octubre de 1942. Cursà els estudis de Filosofia i de Teologia al Seminari Diocesà d´Urgell, i fou ordenat de prevere a Santa Maria de Balaguer el 29 de juny de 1966.

Estrenà el seu sacerdoci com a Vicari d’Organyà i Encarregat de Gavarra i Valldarques.

El 1970 el Sr. Bisbe el nomenà Vicari de Guissona i Ecònom de Gra i Torrefeta. El 1983 passa a ser Ecònom de Montgai, Butsènit d’Urgell i Pradell de Sió.

L’any 1990 el Sr. Bisbe el nomenà Rector de Térmens i Menàrguens pobles que serví pastoralment durant 10 anys, fins l’any 2000, quan se li confià la Parròquia de la M. de Déu dels Àngels de Llívia, així com les parròquies veïnes de Guils de Cerdanya, Les Pereres, Queixans, Saneja i Talltorta.

L’any 2005 se li afegiria la parròquia d’Alp i les Parròquies veïnes d’Urtx, Das, Mossoll, Sanavastre, Urús i Estoll.  I el 2015 també se li confien Age, Meranges i Vilallobent continuant amb els altres serveis parroquials que ja portava a terme.

L’any 2020 el Sr. Arquebisbe li accepta la seva jubilació canònica i passà a residir a Puigcerdà on col·laborava pastoralment amb la Parròquia de Sta. Maria i fou atès i acompanyat fraternalment pel Rector, Mn. Josep Grau i per l’Arxiprest de Núria-Cerdanya, Mn. Josep Uriel Álvarez.

El 15 de novembre de 2022 va poder entrar a la Residència per a gent gran de Puigcerdà, on ha estat cuidat i atès en el darrer tram de la seva vida fins que el dia 22 de desembre va traspassar acompanyat per la seva família i els Mossens de Puigcerdà. Reposa en la Pau de Crist!

A la seva homilia l’Arquebisbe destacà el do que tot sacerdot és per al Poble de Déu per la imposició de les mans del seu bisbe i l’Esperit Sant que porta en el seu ministeri sacerdotal. L’Arquebisbe va recordar com “tant si vivim com si morim som del Senyor” i que la fe que Mn. Ramon va rebre de petit pel seu baptisme va anar madurant fins el seu lliurament un dia de l’any 1966 com a prevere i que el va portar a servir diverses comunitats parroquials.

Mons. Vives destacà l’atenció que va tenir cuidant i atenent la seva mare fins al final de la seva vida com un bon fill. I recordà com l’Eucaristia sempre és participació en el memorial de la passió, mort i resurrecció del Senyor i que creiem que un dia ens retrobarem amb els nostres éssers estimats. Va agrair l’acollida i tasca que els mossens de la Parròquia de Puigcerdà, els feligresos  així com les autoritats de la Vila de Puigcerdà i les de la residència van oferir en el darrer tram de la vida de Mn. Ramon i va demanar als fidels que, malgrat els límits de la condició humana, valoressin el servei i do que tot sacerdot porta i és per als altres, i que perseveréssim pregant per les vocacions.

Acabada la celebració de la Missa exequial les seves despulles mortals foren traslladades a El Poal on reposaran juntament amb les de la seva mare i familiars, com ell desitjava, i al cementiri va tenir lloc una pregària presidida per Mn. Joan Pujol, company de curs de Mn. Arderiu, i per Mn. Jerrick Banzuela, actual Rector d’El Poal.