Enterrar els morts i pregar pels difunts

Quan concretem el nostre ser “misericordiosos com el Pare” (Lc 6,36), ens apareixen dues obres de misericòrdia, “pregar pels vius i pels difunts”, i “enterrar els morts”, que són dues accions rellevants de misericòrdia, bones de realitzar en aquest mes de novembre, tradicionalment dedicat al record i la pregària pels difunts.

La Santa Seu acaba de fer pública la Instrucció “Per a ressuscitar amb Crist” (Ad resurgendum cum Christo), redactada per la Congregació per a la Doctrina de la Fe, on s’explica que encara que l’Església segueixi preferint la sepultura dels cossos, accepta també la incineració, però es prohibeix escampar les cendres dels difunts, fer-ne objectes per guardar, dividir-les entre els familiars o conservar-les a casa. Diu també que no es troben raons doctrinals per desestimar la pràctica de la cremació, que va en augment, ja que la cremació del cadàver no toca l’ànima i no impedeix a l’omnipotència divina ressuscitar el cos i per tant no conté la negació objectiva de la doctrina cristiana sobre la immortalitat de l’ànima i la resurrecció dels cossos. “No es poden permetre, per tant, actituds i rituals que impliquin conceptes erronis de la mort, considerada com anul·lació definitiva de la persona, o com a moment de fusió amb la Mare naturalesa o amb l’univers, o com una etapa en el procés de reencarnació, o com l’alliberament definitiu de la ‘presó’ del cos”.

L’Església reclama el major respecte per al mateix difunt i professa des dels seus inicis “la resurrecció de la carn, o dels morts, i la vida perdurable”. Les despulles materials potser desapareixeran, però Déu, que tot ho pot, ens ressuscitarà. I serem nosaltres mateixos, per bé que no podem ressuscitar amb les xacres o els defectes actuals dels cossos. Sant Pau proclama: “Se sembra un cos corruptible, però en ressuscita un d’incorruptible; és sembrat un cos terrenal, i ressuscita un cos espiritual” (1Co 15,42.44). Ensenya que el cos serà transformat, i serà un cos com “espiritual”, ja del tot transformat per l’Esperit Sant, a semblança del Cos Ressuscitat del Senyor Jesucrist, que era ben real, però que no el reconeixien en les aparicions; calien els ulls de la fe.

L’Església recomana insistentment que els cossos dels difunts siguin sepultats en els cementiris o altres llocs sagrats, ja que vol confirmar la seva fe en la resurrecció de la carn, i posa en relleu l’alta dignitat del cos humà com a dimensió integrant de la persona amb la qual el cos comparteix la història. El millor és sepultar el cos en el cementiri, agrupant els ésser estimats i la família; o bé, després de la missa exequial o la pregària de l’Església, realitzar la cremació i enterrar les cendres en un lloc sagrat, com el mateix nínxol familiar del cementiri, o en algun columbari ja preparat amb aquesta finalitat. Això permetrà que hi puguem anar a manifestar el nostre amor als difunts, en espera de retrobar-nos amb ells.

Preguem pels difunts en aquest mes de novembre, amb esperit misericordiós. Recordem-nos dels nostres familiars i amics, però també de tots els difunts, especialment dels qui moren sols i abandonats, o aquells que ningú no recorda. I demanem per tots ells “que Déu els doni estada en el lloc del consol, de la llum i de la pau!” (Pregària eucarística I).

Compartir
D’Amic i Amat
d’Amic i Amat
Missioners d’esperança entre els pobles
Estimats diocesans,
estimada església d’Urgell,

Celebrem avui el Diumenge Mundial de les Missions (DOMUND), donem gràcies pels més de 5.500 missioners i missioneres que caminen en el món per portar esperança, amor i la salvació de Déu a qui necessita del
D’Amic i Amat
d’Amic i Amat
Redescobrir l’oració en temps de pressa
Estimats diocesans,
estimada església d’Urgell,

El 15 d’octubre celebrem santa Teresa de Jesús, dona de foc i paraula, escriptora universal que va saber parlar de Déu amb la mateixa profunditat amb què descrivia els camins del cor humà. Qui la llegeix,
D’Amic i Amat
d’Amic i Amat
Missioners de l’Esperança: Els migrants, testimonis que ens interpel·len
En la celebració del Dia Mundial del Migrant i el Refugiat, el Sant Pare ens convida a reflexionar sota el lema "Missioners de l'Esperança". Aquesta és una invitació a canviar la mirada: de veure les migracions com a simple drama o repte, a descobrir-hi una
D’Amic i Amat
d’Amic i Amat
Apòstols de la joia de seguir el Crist
Estimats diocesans,
estimada església d’Urgell,

Hem començat un nou curs pastoral, la catequesi, l’escola, els equips de Càritas parroquial, els grups de pregària, de lectio divina i tantes altres activitats que en les nostres parròquies oferim per a poder
D’Amic i Amat
d’Amic i Amat
L’art d’escoltar música sacra
Estimats diocesans,
estimada església d’Urgell,

En aquest diumenge compartiré amb vosaltres la prominència de saber escoltar els signes dels temps, saber escoltar els germans i en definitiva fer de l’escolta un art per a créixer com a persones i per suposat
next arrow
previous arrow

Darreres Notícies

Agenda