Inauguració de la restauració d’una façana de Santa Maria d’Almatà

En acabar la Missa solemne del Sant Crist de Balaguer, el dia 9 de novembre, va tenir lloc la inauguració de les obres de restauració de la façana romànica de l’església de Santa Maria d’Almatà, que forma part del Santuari-Basílica. L’arquitecte que ha dirigit l’obra, Sr. Amadeu Matosas va felicitar els presents per poder veure acabat un projecte que es va iniciar el 2009, i que s’ha dut a terme en tres fases. Va explicar que s’ha rehabilitat la coberta, i posteriorment es va adequar l’entorn immediat, gràcies a retirar una mica l’hort de les Germanes Clarisses, permetent la urbanització de l’accés i de l’entorn proper. En una tercera fase, s’han restaurat les façanes principal i lateral, ambdues romàniques, que encara respen dempeus. També s’ha recuperat el rosetó, tapiat fa més de 300 anys. La restauració de la pedra -molt degradada pel pas del temps i per les vicissituds del temple- ha estat supervisada pel Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya, representat a l’acte pel Sr. Pere Rovira, i realitzada pel restaurador Sr. Ramón Solé, que també va ser-hi present.

El Sant Crist de Balaguer és un Santuari que des de fa segles ha estat un lloc d’oració i de veneració per part dels balaguerins, com va destacar Mons. Joan-Enric Vives, i la recuperació d’aquesta façana i aquesta porta ens fa presents les persones que fa 800 anys articulaven la seva vida a l’entorn d’aquest temple, del que avui només queden restes: una part de l’edifici actual del Santuari és d’origen romànic, del qual queden només les zones restaurades, on hi havia la porta que donava a orient, i la que donava al Pla d’Almatà.  Va agrair la tenacitat de Mn Pau Vidal, Rector del Santuari i de l’arquitecte per aconseguir un racó molt bonic en un espai abans mal aprofitat. Va recordar que les orientacions al sol de ponent de les esglésies ténen un simbolisme important: “orientar-se, trobar la llum d’orient, i l’obertura de la porta de ponent, ens porta cap a la llum”.

Mn. Pau Vidal va dir unes paraules també, en les que va recordar el bisbe i el compte d’Urgell, que al segle XI van construir el temple i les persones que al llarg de segles s’hi van vincular i van construir la seva vida: “aquí la comunitat cristiana de Balaguer, durant més de dos segles, hi tingué la seva casa d’adoració, hi batejà els seus fills en la fe en Jesucrist i formaven una nova família els joves balaguerins”. També va recordar la Sra. Maria Mata, que en el seu testament es recordà del Santuari i gràcies a la qual ha estat possible aquest tram final de restauració.

Al segle XVII, a causa de la gran devoció cada dia més creixent pels miracles que feia el Sant Crist, s’eixamplà el temple i es posà sota l’advocació de la venerada imatge.  A finals del segle XVIII es va aixecar la volta de la nau principal i es va construir el cambril per al Sant Crist. Durant les primeres dècades del segle XX es construí la façana i la portalada actual. L’any 2016 va ser designat Basílica Menor per part del Sant Pare i durant la festa del Sant Crist es va celebrar la missa d’Acció de Gràcies, amb una assistència massiva de fidels.

El dimarts dia 7 es van dur a terme les ofrenes florals al Sant Crist per part dels infants i les Llars d’Avis, que van pujar en processó fins el Santuari, acompanyats per la corporació municipal. Divendres 10 de novembre és previst que a les 11:00 del matí les Germanes Clarisses facin una representació de l’arribada del Sant Crist a Balaguer.

Compartir
Diseñemos nuevos mapas de esperanza
d’Amic e Amat
Diseñemos nuevos mapas de esperanza
Queridos diocesanos,
querida iglesia de Urgell,

Continúo este camino dominical de acercamiento al Concilio Vaticano II. Hoy quisiera presentaros una declaración conciliar breve en extensión, pero de gran alcance para la vida de la Iglesia y para el futuro
next arrow
previous arrow

Últimas Noticias

Agenda