El Museu Diocesà d’Urgell participa a l’exposició del MNAC sobre el gòtic amb l’aportació del calze de Galceran de Vilanova

calze_galzeranUna peça d’orfebreria litúrgica de gran importància provinent del Museu Diocesà d’Urgell formarà part de l’exposició temporal «Catalunya 1400. El gòtic internacional», que se celebrarà a la seu del Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) a Montjuïc, entre els dies 29 de març al 15 de juliol.

El calze del bisbe Galceran de Vilanova és una joia de l’orfebreria del segle XIV, treballat en plata daurada i amb representacions en esmalt, de gran importància en l’art de l’orfebreria. El Bisbe Galceran de Vilanova, que fou nomenat bisbe d’Urgell l’11 de març de 1388, va ser qui va posar la primera pedra del temple dominic (del que la sala Sant Domènec n’és exponent), i va formar part de l’organisme executiu del Parlament de Catalunya entre el 1410 i el 1412. Es conserven dues donacions seves a la Catedral: el calze i un missal, acuradament il·luminat, fetes el 1396.