Celebració de Sant Antoni al Bisbat d’Urgell

La celebració de la festivitat de Sant Antoni ha portat rectors de moltes parròquies a beneïr animals domèstics i equins, després d’una missa molt participada, en la que molts han beneït el tradicional panet.
A més, en molts indrets com a La Seu d’Urgell, les diverses parròquies del Principat d’Andorra i a Ponts, les confraries van cuinar el plat de muntanya que recull l’antiga tradició de solidaritat: l’escudella. En molts indrets a més, es van fer activitats vinculades amb l’acció social.

La Confraria de Sant Antoni Abat de La Seu d’Urgell va celebrar la festivitat del seu patró i va cuinar escudella per a 3.000 persones, fent servir 800 quilos de verdures, llegums i carns. La jornada de Sant Antoni es va iniciar a les dotze del migdia amb la missa solemne a la catedral de Santa Maria d’Urgell, i on el Rector, Mn. Xavier Parés, efectuà la tradicional benedicció i repartiment del Panet de Sant Antoni.
A la sortida de l’ofici, Mn. Parés va poder beneïr els animals domèstics i equips aplegats per l’ocasió davant de la porta de la Catedral. Tot seguit van seguir la passejada pels carrers del centre històric de la Seu fins a arribar al passeig Joan Brudieu. i allà es donà el tret de sortida als tradicionals ‘Tres Tombs’, encapçalats pels tres banderers: Antoni Riu, el nou banderer, que ha dut el pendó de la Confraria de Sant Antoni Abat, el banderer proposat, Jordi Fanés, i el banderer sortint, Òscar Canillo.
L’alcalde de La Seu d’Urgell, Albert Batalla, la regidora de Salut de l’Ajuntament urgellenc, Montserrat Bonet i el president del Consell Comarcal de l’Alt Urgell, Jesús Fierro, van assistir, juntament amb els membres de la confraria, els diversos actes que es van dur a terme durant aquesta festa dels pagesos, carnissers i cansaladers que se celebra en plena Setmana dels Barbuts.

A Ponts, es va celebrar el “vot de poble” a Sant Sebastià al matí de diumenge, fent un pelegrinatge de Ponts fins a l’església de Sant Sebastià d’El Gos i on abans de començar la missa es va fer el tradicional sorteig de “les tires de Sant Antoni” per recaptar fons pels projectes d’ajudes a infants i persones grans de la Càritas Parroquial. A la tarda per celebrar Sant Antoni Abat es van fer activitats infantils i treballar amb ells el tema de la solidaritat, ja que l’entrada a l’espectacle era un producte de menjar per destinar a famílies necessitades de Ponts i rodalies. Al final es demanà al sant protector dels animals domèstics que cuidi de les nostres mascotes i animals de companyia.

Escaldes
Després que l’any passat es recuperés l’organització tradicional a Escaldes-Engordany, els Amics del Pont dels Escalls va tornar a encarregar-se enguany de l’Escudella de Sant Antoni. Una trentena d’escudellers han repartit 2.500 racions als ciutadans que, des de molt abans de les 13 hores esperaven que el mossèn de la parròquia beneís l’àpat per recollir el seu plat. La plaça dels Dos Valires s’ha tornat a omplir, tot i les baixes temperatures, però amb un sol radiant.

Encamp
A la plaça Sant Miquel d’Encamp se celebrà la festa de Sant Antoni després de la tradicional missa i amb la benedicció de Mn.Antoni Elvira. Abans de començar el dinar, se celebraren els tradicionals Encants de Sant Antoni, en què els manadors d’Encamp, juntament amb Mn. Elvira, es van subhastar coques, bulls, embotits, peus de porc i d’altres productes, i s’han aconseguit recaptar prop de 1.000 euros que es destinaran a obres socials.

Canillo
Com és tradició, Canillo celebrà la festivitat amb una missa, la benedicció d’animals i la Vianda de Sant Antoni, un àpat popular que ha anat acompanyat d’un sorteig de lots de productes per recaptar fons per a la casa de colònies d’AINA. Mn. Ramon Rosell va estar present en les activitats després de la Eucaristía, al peu del telecabina de Canillo, on es van repartir les raccions d’escudella durant hores per tal que els esquiadors que acaben la jornada també puguin degustar el plat.

Andorra la Vella
La Confraria d’Escudellaires d’Andorra la Vella va repartir a la plaça Guillemó unes 4.500 racions d’escudella. El temps amb sol i el lleuger augment de temperatures van animar la participació, aplegant-se així, centenars de comensals disposats a tastar, amb recipients portats de casa o bé amb el tradicional plat de ceràmica. Al migdia, la tradicional missa i benedicció va anar a càrrec de Mn. Ramon Sàrries, rector de Sant Esteve.

Sant Julià de Lòria
També a Sant Julià es va celebrar la festivitat de Sant Antoni a l’església parroquial, amb la concorregudad benedicció d’animals de companyia. A més, però, el dimecres 20 de gener se celebrarà Sant Sebastià, on es beneiràn els pans, hi haurà la celebració de l’Assemeblea de la Germandat, i per acabar es beneirà l’escudella a la Plaça de la Germandat.