XIè. Aplec de l’Esperit a Banyoles

fotoÉS EL SENYOR! – XI Aplec de l’Esperit, a Banyoles

El dissabte 7 de juny de 2014, vigília de la Pasqua de Pentecosta, s’ha celebrat a Banyoles l’XI Aplec de l’Esperit, la trobada interdiocesana que ha reunit més de 2.000 adolescents i joves, convocats pels bisbes de la Conferència Episcopal Tarraconense (CET) i vinguts de les deu diòcesis catalanes (Barcelona, Tarragona, Girona, Lleida, Sant Feliu de Llobregat, Solsona, Terrassa, Tortosa, Urgell i Vic), entorn del lema “És el Senyor!”.

Des de primera hora del matí, els joves s’han anat concentrant al voltant de l’estany de Banyoles, a la zona dels Desmais, on Mons. Francesc Pardo, bisbe de Girona i bisbe delegat de l’àmbit de la joventut de la CET; l’Excma. Sra. Joana Ortega, vicepresidenta de la Generalitat de Catalunya; i l’Il·lm. Sr. Miquel Noguer, alcalde de Banyoles, els han donat la benvinguda. Mons. Pardo els ha dit que l’estany de Banyoles “per algunes hores es transformarà per a tots nosaltres en el llac de Galilea, perquè ens retrobem amb Jesús, el Senyor, el servidor, perquè el coneguem més, l’estimem i li diguem que el volem seguir”. A continuació, hi ha hagut una actuació teatral, a càrrec d’un grup de joves universitaris.

Després, els joves s’han traslladat als diferents espais de celebració de l’Aplec, al voltant de l’estany: la Parròquia de Porqueres, els Amarradors i la zona de La caseta de fusta, on han tingut lloc les activitats programades. A cada espai, els joves han viscut tres experiències que han tingut com a objectiu que poguessin trobar-se amb el Senyor Jesús, en la pregària, escoltar què els diu l’Evangeli a la seva vida (treballant els textos bíblics de Les Benaurances, Les Noces de Canà, Jesús camina sobre l’aigua, La crida als deixebles, La tempesta calmada i Guarició del paralític) i veure com el Senyor és viu i present a través de l’itinerari vital d’una persona (45 persones que s’han trobat amb el Senyor han donat el seu testimoni de fe). Alhora, el joves de més de 25 anys han tingut una activitat paral·lela: una introducció bíblica del text “És el Senyor” (Jn 21,1-19), a càrrec del Dr. Armand Puig, i treball en grups guiats per religiosos que treballen en la pastoral juvenil. Així mateix, una trentena de joves han participat d’unes catequesis, impartides per Mons. Josep Àngel Saiz i Mons. Joan Piris, bisbes de Terrassa i de Lleida, respectivament, sobre el text bíblic de la «Tempesta calmada», en una barca enmig de l’estany. Després de la catequesi, els joves han continuat el treball en grups, reflexionant el missatge del Papa Francesc per a la Jornada Mundial de la Joventut d’aquest any.

A primera hora de la tarda, l’activitat s’ha concentrat al Parc de la Draga, on hi ha hagut una actuació basada en el capítol 25 de l’Evangeli de Sant Mateu, sobre el Judici final, amb testimonis de fe que han explicat la seva trobada amb el Senyor en diferents situacions de la vida, i actuacions musicals, entre les quals l’himne de l’Aplec de l’Esperit 2014, composat pel grup de música cristiana Canta la Teva Fe. També s’ha presentat el projecte social de l’Aplec, amb Càritas Catalunya, “Servei d’Intervenció Educativa”, que vetlla pel reforç escolar dels alumnes amb més dificultats. Una part de la inscripció dels participants a l’Aplec ha estat destinada a aquest projecte, i a partir del curs vinent les delegacions diocesanes de joventut i les càritas diocesanes oferiran als joves que puguin participar en aquest servei com a voluntaris.

L’Eucaristia de cloenda, presidida per Mons. Jaume Pujol, arquebisbe de Tarragona i president de la CET i concelebrada per tots els bisbes catalans i un centenar de preveres, assistits pels diaques, ha tingut lloc al pavelló esportiu. En la seva homilia, Mons. Pujol ha animat els joves a refermar la seva fe, a ser pedres vives de l’Església, precioses i necessàries, i dins l’Església, a trobar-se del tot amb Jesús i descobrir-lo com a Senyor: “Senyor de la vostra vida i de la vostra història, perquè lliurement i confiadament us heu posat a les seves mans. Al matí heu pogut fer aquesta experiència d’encontre; amb els testimonis heu pogut escoltar com d’altres han trobat el Senyor i això els mou a actuar en bé dels germans! En els evangelis que heu treballat us heu trobat amb el Senyor-Paraula que ens ensenya a ser deixebles, i en la pregària, encara d’una manera més forta, ell i vosaltres heu parlat íntimament. Només així podreu reconèixer Jesús present en tot moment en la vostra vida, i després, només després, com el deixeble estimat, com Joan, podreu cridar ben fort, “És el Senyor!”, als vostres amics, companys, familiars! Heu de ser la mà que assenyala el Crist perquè d’altres hi puguin arribar també! Heu de ser els missatgers que anuncien la Bona Nova i preparen el cor de la gent perquè sigui la terra bona on la llavor de l’Evangeli pugui germinar”.

En acabar l’Eucaristia, Mons. Pardo, en nom de tots els bisbes de la CET, ha adreçat als joves el missatge final de l’Aplec de l’Esperit, en el qual els exposen qui és Jesús, el Senyor, i els conviden a escoltar la pregunta de Jesús “M’estimes?” i a dir-li “avui, demà, quan sigui… Tu ho saps, Senyor, Tu saps com t’estimo”. Finalment, han agraït als delegats de joventut, als voluntaris, als col·laboradors i als joves assistents haver fet possible aquest Aplec i els han animat a anar amb Jesús que els diu “Et necessito. Necessito els teus llavis per parlar. Necessito les teves mans per beneir, per acaronar, per transformar. Necessito els teus peus per arribar a altres nois i noies i per acompanyar-los. Necessito els teus ulls per contemplar a tothom amb tendresa. Necessito el teu cor per estimar. Et necessito. Vine amb mi!”.