Unir mans solidàries i misericordioses

Amb la Jornada de dejuni voluntari del divendres 12 de febrer i la col·lecta del diumenge 14 de febrer a totes les parròquies de la Diòcesi, s’obre la Campanya de Mans Unides d’aquest any, que és l’“Any de la misericòrdia”, i després anirem tenint altres actes durant tot aquest 2016. Mans Unides de nou truca a la porta dels nostres cors perquè els obrim a la solidaritat efectiva amb els germans que passen fam, perquè practiquem les obres de misericòrdia: “donar de menjar i de beure” als qui passen fam i set. Una fam i una set que no són només de menjar i beure, i que cal pal·liar sembrant projectes de vida, tal com recalquen en el lema de campanya d’aquest any: “Planta-li cara a la fam: sembra!”.

Més de mig segle després d’haver estat fundada aquesta institució de l’Església Catòlica (una ONG de desenvolupament) per un grup de dones valentes i audaces, com a ressò compromès de la crida del beat Papa Pau VIè. a lluitar contra la fam ajudant el desenvolupament dels pobles necessitats d’arreu de la terra, cal continuar treballant per acabar amb totes les fams del món. Ho fan a través de programes, plans i projectes de desenvolupament integral, promoguts sempre per les mateixes persones dels països més necessitats d’Amèrica, Àsia, Àfrica i Oceania, amb l’objectiu de posar fi a aquesta xacra que afecta gairebé 800 milions de persones. No es tracta només de donar de menjar. Convenen també i es promocionen uns programes de formació que permeten millorar l’educació -tant escolar com professional- d’aquells que més ho necessiten, i també a través de la construcció i rehabilitació d’infraestructures com escoles, hospitals i pous. Així mateix, amb programes socials que permeten enfortir el paper de la dona en les seves comunitats.

Mans Unides està formada per voluntaris, que treballen amb l’ajuda d’alguns tècnics, per donar suport als pobles més empobrits en el seu desenvolupament i alhora en la sensibilització de la població espanyola i andorrana. Els seus ingressos provenen, en un 87,1%, de fonts privades i en un 12,9% del sector públic. I de tot el que recull utilitza el 86,6% en els projectes de desenvolupament, i només el 6,5% en administració i estructura, i un 6,9% en sensibilització, promoció i captació de recursos. Tot es posa al servei d’obrir camins i tendir ponts per millorar les condicions de vida del major nombre de persones vulnerables. Es tracta d’arribar a tothom, fins als llocs més remots, perquè cal arribar a tothom. Mans Unides dóna suport cada any a més de 2,5 milions de persones de 60 països. Sempre convençuts que la fam es combat plantant-li cara, tot sembrant projectes de vida i esperança en totes les dimensions necessàries per al creixement de les persones i els pobles.

Sense deixar d’ajudar els que tenim a prop, sobretot a través de Càritas diocesana i parroquials, també cal ajudar els qui estan lluny i que sofreixen endèmicament els problemes que es deriven de la pobresa i la fam. Enguany els projectes que la nostra Diòcesi ajudarà són a Àfrica i Amèrica Llatina. Sigueu generosos. “Tothom qui doni un vas d’aigua fresca a un d’aquests petits només perquè és deixeble meu, us asseguro que no quedarà sense recompensa” (Mt 10,42).