Presentació del volum XIX d’Urgellia a la Biblioteca de Catalunya

El Bisbat d’Urgell juntament amb la Biblioteca de Catalunya van presentar el volum 19è. de la revista “Urgellia”, editada per la  “Fundació Societat Cultural Urgel·litana”, en un acte a Barcelona, el dia 6 de febrer, a la Sala de la Caritat de la Biblioteca de Catalunya.

L’acte fou presidit per Mons. Joan-Enric Vives, Arquebisbe d’Urgell i Coprincep d’Andorra, i la Sra. Eugènia Serra i Aranda, Directora de la Bibliteca de Catalunya. Hi van intervenir Mn. Beninge Marquès, Canonge-Arxiver dels Arxius Diocesà i Capitular del Bisbat d’Urgell, el Dr. Josep Moran, Director de l’Oficina d’Onomàstica de l’Institut d’Estudis Catalans, i el Dr. Jesús Alturo, Catedràtic de Paleografia, Codicologia i Diplomàtica de la Universitat de Barcelona.

“Urgellia: anuari d’estudis històrics dels antics comtats de Cerdanya, Urgell i Pallars, d’Andorra i la Vall d’Aran” presenta en aquest número 19è., el segon lliurament del Diplomatari de Santa Maria d’Organyà, que abraça el període 1091-1151, editat a cura de Mn. Josep M. Marquès i de Ramon Ordeig. El número anterior de la revista recull precisament el tram de Diplomatari situat entre 914 i 1090. Aquest és un conjunt documental de gran valor que es conserva en gran part a la Biblioteca de Catalunya i als Arxius Capitular i Diocesà del Bisbat d’Urgell. També s’hi recullen altres articles d’investigació i divulgació.

També hi ha dos treballs del mateix Mn. Benigne Marquès sobre el Catàleg dels documents de l’Arxiu Capitular d’Urgell i els pergamins de Santa Maria de Guissona; sobre els orígens de la diòcesi d’Urgell i el bisbe sant Just a càrrec de Carles Gascon; sobre una família jueva a La Seu d’Urgell a l’any 1400, a càrrec de Carme Batlle; un treball de Montserrat Moli sobre el canonge Ignasi de Cruïlles; dos treballs d’Enric Moliné sobre l’autor i les circumstàncies de la redacció de “El Compendio histórico” i sobre els Sínodes d’Urgell als segles XVIII i XIX; un article sobre els Greuges de Guitard Isarn, del Dr. Josep Moran; una anàlisi de la creu d’esmalts del Museu Diocesà d’Urgell de Lourdes de Sanjosé; i un treball sobre la decoració pictòrica de l’església romànica de Baltarga de Montserrat Pagès. També s’hi pot trobar un reconeixement a un historiador molt vinculat a Urgellia, recentment traspassat, el Dr. Prim Bertran, a càrrec de Montserrat Casas, la seva vídua, també historiadora. El Dr. Prim Bertran va ser membre del Consell de Redacció i col·laborador actiu d’Urgellia.

Hi hagueren tres intervencions: Mn. Benigne Marquès féu una presentació dels articles recollits a la revista; el Dr. Josep Moran, parlà del document dels Greuges de Guitard Isarn, senyor de Caboet; i el Dr. Jesús Alturo del segon lliurament del Diplomatari d’Organyà i la seva capital importància.

Mons. Vives i la Directora Sra. Serra van cloure l’acte posant en relleu com el Bisbat d’Urgell vol continuar apostant per la cultura al servei del País i de tots els ciutadans i explicà les darreres obres de millora patrimonial realitzades com la restauració de 16 pintures sobre tela del segle XVI, procedents de la Catedral de Sta. Maria d’Urgell, la restauració de les quals ha promogut el Museu diocesà d’Urgell, i la remodelació i ampliació del Museu Diocesà, després de tota la nova seu de l’Arxiu de l’Església d’Urgell a l’antiga capella dels Dolors.

La publicació Urgellia comprèn estudis monogràfics, edicions de textos i documents, inventaris de manuscrits, i altres treball sobre esglésies i obres d’art, corresponents a l’àmbit i territori de l’antic bisbat d’Urgell.

L’Arquebisbe d’Urgell va aprofitar l’acte i la presència de la Dra. Carme Batlle, membre del Patronat de la Revista “Urgellia”, per comunicar que la Facultat d’Història, Arqueologia i Arts Cristianes “Antoni Gaudí” de l’Ateneu universitari Sant Pacià la investirà Doctora Honoris Causa el proper 30 de maig, notícia que aixecà un fort aplaudiment dels assistents.