Nadal solidari en temps de crisi

S’acosten les festes de Nadal, però per a moltes famílies serà un Nadal trist i angoixant, especialment per a aquells que sofreixen més a causa de l’actual crisi econòmica, que té tants factors i dimensions, però que en el nostre país té una dimensió àmplia i gravíssima per la pèrdua dels llocs de treball, cosa que afecta directament famílies, emigrants i empreses. Recordem el que afirma Benet XVI: “el treball es una dimensió fonamental de l’existència humana… realitza i humanitza la persona” (14.IX.2006), i Joan Pau II a “Laborem exercens” adverteix de la injustícia que representa l’atur i certes condicions de treball: “Els pobres els trobem sota diverses formes; apareixen en molts casos com a resultat de la violació de la dignitat del treball humà; ja sigui perquè es limiten les possibilitats del treball -la plaga de l’atur-, ja sigui perquè es menyspreen el treball i els drets que se’n deriven, especialment el dret a un salari just, a la seguretat de la persona del treballador i de la seva família” (8).

Aquest Nadal en temps de crisi ha d’esdevenir un Nadal d’amor i de solidaritat, de compartir i d’ajudar-nos entre tots. La naixença i vida pobra del Crist i l’amor del Crist pels més pobres ens hi obliga. “Ell,essent ric, es féu pobre per enriquir-nos amb la seva pobresa” (2Co 8,9). Nadal ens invita de nou a obrir la porta a Jesús, el Salvador, i deixar que la seva salvació entri a casa nostra, dintre de cada un de nosaltres, i doni fruits de conversió. Llavors l’amor amb obres es vessarà a tothom, especialment als qui més ho necessiten.

Càritas Catalunya ha presentat un informe sobre els serveis que duen a terme les deu Càritas diocesanes. Actualment a Càritas treballen 12.000 voluntaris (amb un increment del 20% en el darrer any) i les aportacions s’eleven a més de 30 milions d’euros en ajudes, el 80% de les quals provenen de donacions particulars i només un 20% d’ajuts oficials. Aquest és un bon senyal que Càritas ajuda amb el que persones concretes s’han esforçat a donar. Destaquen també que ara hi ha un 40% més de demandes que l’any 2008, i que molts mai abans no havien hagut de necessitar ajuts; també es remarca la feminització de la pobresa, la necessitat de les famílies que no poden arribar a final de mes, les exigències imperioses d’ajuda en temes costosos com lloguers i hipoteques, escola i menjadors per als fills, assistència psicològica de molts aturats, la problemàtica del col•lectiu immigrant i el paper de les administracions desbordades. A Andorra, mantenint Càritas els ajust habituals, inaugurarà un banc d’aliments i atendrà les famílies emigrants necessitades. I així ocorre també a Càritas Urgell on les necessitats creixen però s’hi vol respondre amb renovació i ampliació dels recursos, atenció als voluntaris i ajut als grups parroquials de Càritas en els serveis d’atenció que ofereixen. Hem d’agrair i ajudar el treball tan valuós i continuat dels voluntaris i els treballadors de Càritas a les Diòcesis de Catalunya. Ells són el rostre visible del Crist acollidor i amorós, alliberador dels pobres, que ha vingut “perquè tinguin vida i la tinguin en abundància” (Jo 10,10).

Em permeto fer una crida als fidels i a tota la societat en general perquè en aquest Nadal, que ha de ser un Nadal plenament solidari, ajudem de manera constant, amb aportacions econòmiques i personals, totes les institucions que treballen al servei dels més necessitats, i especialment Càritas. Feliç Nadal que s’acosta, amb solidaritat i compartició!