Mons. Vives al Simposi “Als 30 anys de Pastores dabo vobis” a Salamanca

L’Arquebisbe d’Urgell, Mons. Joan-Enric Vives, President de la Comissió Episcopal del Clergat i Seminaris de la Conferència Episcopal Espanyola (CEE), i l’Arquebisbe de Mòdena-Nonantola (Itàlia), Mons. Erio Castellucci, van clausurar a l’Aula Magna el divendres dia 28 d’abril el Simposi dedicat al “Balanç i perspectives de la formació sacerdotal als trenta anys de ‘Pastores Dabo Vobis’”, organitzat per la Càtedra Mossèn Sol de la Facultat de Teologia de la Universitat Pontifícia de Salamanca (UPSA).

En la seva intervenció, l’Arquebisbe d’Urgell, com a President de la Comissió Episcopal del Clergat i Seminaris de la Conferència Episcopal Espanyola, va destacar que “hem de mirar endavant i veure com podrem fer per divulgar que som signes sacramentals i que Crist és l’únic pastor”. Mons. Vives va recordar també la problemàtica dels sacerdots i dels seminaristes, que va resumir en les següents causes: la sobrecàrrega de treball, el difícil procés cultural de la secularització o les conseqüències greus de la pandèmia, que també ha perjudicat molt els presbiteris, els delegats i vicaris diocesans per al clergat.

Per acabar, va destacar la importància d’aprofundir en la caritat pastoral, que ens ha de transformar; i en la misericòrdia, finalitzant amb el pensament del Papa Francesc: “Ser misericordiós no és una manera de ser, sinó la manera de ser, perquè no hi ha cap altra possibilitat de ser sacerdot”.

Per la seva banda, Mons. Castellucci va assenyalar a la seva ponència de clausura, titulada “Els pastors del demà. El perfil del prevere futur”, que hem d’intentar interpretar els signes dels temps, com deia Jesús. Per això, va realitzar una reflexió amb vista al futur i basada en sis punts: 1. El prevere sacerdot; 2. El prevere mediador; 3. Sacerdos alter Christus; 4. El pastor com a líder; 5. El prevere, representació sacramental del Jesucrist, cap i pastor, 6. El prevere, signe sacramental que només Crist és el pastor, sobre el que s’ha de conservar i del que es pot prescindir. L’arquebisbe de Mòdena-Nonàntola va finalitzar la seva intervenció destacant que els “pastors humans”, els ministres que els Apòstols van designar per guiar el poble de Déu, no són més que “dèbils reflexos del gran pastor de les ovelles, el pastor principal, que és Jesucrist”, va destacar. Els pastors humans ordenats preveres i bisbes tenen la tasca de recordar eficaçment que és el Senyor Ressuscitat, qui reuneix l’assemblea mitjançant el do de la paraula de vida eterna; i només el Senyor Ressuscitat -amb el seu Esperit- és qui construeix la comunitat mitjançant el do dels sagraments, signes que acompanyen i vivifiquen les experiències humanes i cristianes fonamentals de la vida”.

La sessió de cloenda va comptar amb la presència del degà de la Facultat de Teologia, Francisco García, i del Director de la Càtedra Mossèn Sol de la Facultat de Teologia, Gaspar Hernández Peludo, a més de l’assistència de la Rectora de la UPSA, Mgnf. Sra. Mirian Cortés.

Ponents i temàtica del Simposi

Des que comencés el dijous dia 27 el Simposi es van donar cita a l’Aula Magna el bisbe de Ciudad Rodrigo i de Salamanca, i Gran Canceller de la UPSA, Mons. José Luis Retana, que va inaugurar les sessions al costat del degà de la Facultat de Teologia, Dr. Francisco García; el director de la Germandat de Sacerdots Operaris Diocesans, Rv. Florencio Abajo, i el coordinador del Simposi, el professor Dr. Gaspar Hernández Peludo. Amb ells, van participar també l’arquebisbe secretari de la Congregació del Clergat, Mons. Andrés Gabriel Ferrada; el bisbe de Zamora, Mons. Fernando Valera; el bisbe auxiliar de Madrid, Mons. Jesús Vidal; el professor de la Universitat Pontifícia Comillas (Madrid), Dr. Ángel Cordovilla; el professor de la Pontifícia Universitat Gregoriana de Roma, Dr. Dario Vitali; el professor de la Universitat de La Sorbona-Estrasburg i Institut Catòlic de París, Dr. Phillippe Capelle-Dumont; o el professor de la Universitat Pontifícia Gregoriana i Salesiana de Roma, Dr. Amedeo Cencini, i el professor de l’Institut Teològic de Málaga, Dr. Alfonso Crespo, entre d’altres. A més, el bisbe emèrit de Canàries, Mons. Francisco Cases, la rectora de la UPSA, Mgnf. Dra. Mirian Cortés, i un nodrit grup de teòlegs espanyols i italians també van participar com a assistents i els seminaristes i formadors d’alguns Seminaris.

La trobada va finalitzar amb els horitzons i les perspectives que s’obren per a la formació sacerdotal davant dels extraordinaris desafiaments actuals que incideixen particularment en la teologia, el ministeri i la vida dels preveres. Les sessions celebrades en aquest Simposi han analitzat temes tan destacats com el discerniment evangèlic dels reptes per a la formació sacerdotal en aquest canvi d’època, la identitat del prevere, l’espiritualitat presbiteral, les vocacions i la formació permanent dels preveres.

Font: Universidad Pontificia de Salamanca