Mn. Jordi Gasch i Duran descansa en la Pau de Crist

El dia 1 de novembre, Festa de Tots Sants, va morir a l’Hospital de La Seu d’Urgell el M.I. Mn. Jordi Gasch i Duran, als 86 anys d’edat i 61 de ministeri presbiteral. La missa exequial va tenir lloc el dia  2 de novembre a la S.E. Catedral-Basílica de Sta. Maria de La Seu d’Urgell, on era Canonge, i fou presidida per l’Arquebisbe Joan-Enric Vives i concelebrada per un gran nombre de preveres d’Urgell i per molts fidels que ompliren el temple de la Catedral de Sta. Maria de La Seu d’Urgell. Posteriorment el seu cos fou portat a enterrar al cementiri de Travesseres (Cerdanya) d’on era fill i on reposen els seus pares.

A la seva homilia l’Arquebisbe Joan-Enric va destacar el final de la nostra professió de fe (el Credo dels Apòstols) diem “Crec en la resurrecció de la carn i la vida perdurable”. Durant aquest mes de novembre i, especialment, quan participem d’una missa exequial, i en el dia de la Commemoració dels Fidels Difunts, aquesta veritat de la fe adquireix una gran rellevància: ressuscitarem! Aquesta fou la novetat del cristianisme, que Crist havia mort realment a la Creu, ja no estava en el sepulcre, i que havia ressuscitat. Una veritat de fe que Mn. Jordi Gasch va intentar viure durant tota la seva vida i predicar als germans que es beneficiaren del seu ministeri presbiteral.

Aquesta fe ens dóna pau, ens il·lumina el camí, ens el fa més suportable. Res no serà inútil ni mesquí ja que Jesús ha vençut la mort i en Ell la vencerem nosaltres també. L’Arquebisbe va demanar als fidels d’avivar la fe rebuda i mantenir-la activa, portadora de transformació social, perquè fonamenti la nostra esperança. I acabà amb les paraules del poeta Joan Maragall en el seu Càntic espiritual que el mateix Mn. Gasch utilitzava sovint per cloure les seves predicacions exequials: I quan vingui aquella hora de temença, en què s’acluquin aquests ulls humans, obriu-me’n, Senyor, uns altres de més grans per contemplar la vostra faç immensa. Sia’m la mort una major naixença!

A l’inici de la celebració l’Arxiprest i Degà del Capítol, Mn. Xavier Parés, com és costum de la Diòcesi, llegí un breu recorregut pastoral de la vida entregada de Mn. Jordi Gasch, que s’adjunta:

Mn. Jordi Gasch i Duran va néixer a ca l’Andreu de Travesseres (comarca de la Cerdanya) el dia 20 de gener de 1933.

L’any 1944 va entrar al Seminari Diocesà d’Urgell on va cursar els estudis eclesiàstics de Filosofia i Teologia, i fou ordenat de prevere el dia 24 de novembre de 1957.

Va estrenar el seu ministeri presbiteral a la Parròquia de Ponts com a vicari parroquial fins l’any 1961 en què fou nomenat vicari parroquial de la Parròquia de St. Ot de La Seu d’Urgell, treballant molt com a Consiliari dels joves d’Acció Catòlica.

L’any 1965 fou nomenat Ecònom de Baldomà i encarregat d’Alòs de Balaguer i La Clua de Meià on serví pastoralment fins l’any 1970 quan fou nomenat prevere Adscrit a la Parròquia de St. Ot de La Seu d’Urgell i encarregat de l’església de Santa Magdalena.

Al cap de 3 anys, passà a ser el Rector de la Parròquia de St. Ot de La Seu d’Urgell que serví llargament, durant 17 anys, durant els quals fou Arxiprest de l’Alt Urgell, i també Canonge des del 1984 i mentre fou Rector de St. Ot.

Fou l’any 1990 quan se li confià la nova missió de ser Rector de Sta. Maria de Puigcerdà fins al 2007, durant 17 anys. També serví pastoralment els pobles veïns d’Age, Isòvol, Meranges, Olopte, Saga, Ventolà i Vilallobent.

Fou Arxiprest de Cerdanya i Batllia-Bardià del 1993 fins a la seva jubilació canònica l’any 2007, quan passà a residir al Seminari Diocesà de La Seu d’Urgell. L’Arquebisbe el nomenà de nou Canonge de la nostra Catedral el 2011.

Aquests darrers anys ha viscut a la Residència Sacerdotal del Seminari, i ha anat molt amb la seva família, rodejat dels seus companys sacerdots jubilats a qui, en totes les festes, sovint declamava amb gran esperit fraternal poemes que sabia de memòria.

Aquest setembre proppassat es traslladà per raons de salut a la Llar de St. Josep de La Seu d’Urgell on l’han acollit i cuidat amb molt d’amor.

Ha descansat en la pau del Senyor el dia 1 de novembre, Festa de Tots Sants, al Sant Hospital de La Seu d’Urgell, acompanyat pels sacerdots i la família, i havent rebut els sagraments de l’Església i la benedicció apostòlica i la indulgència plenària. Al cel sigui!