Jornada dels Delegats de Càritas Espanyola

Els Delegats de les Càritas Diocesanes d’arreu d’Espanya van fer la seva trobada anual en format telèmàtic el dilluns 29 de gener. Mn. Jaume Mayoral va participar-hi com a Delegat episcopal de Càritas d’Urgell  i, amb ell, una cinquantena més de participants en representació de 40 Càritas diocesanes (de les 70 que hi ha constituïdes) i també representants dels Serveis Generals de Càritas Espanyola.

Van fer-se presents el Bisbe Mons. Jesús Fernández i el Sr. Manuel Bretón, bisbe resposanble de Càritas i President de Càritas, respectivament.

Després de la pregària inicial, els responsables del Voluntariat a Càritas Espanyola, la Clara Sánchez i José Luis Grau van oferir una ponència sobre el tema monogràfic de la Jornada: “El voluntariat a Càritas”. En la seva conferència van desplegar i comunicar als delegats el projecte i l’estratègia confederal de Càritas per al Voluntariat, més concretament, el document d’anàlisi i treball “Hay esperanza. Un voluntariado para una nueva época”.

Van oferir una completa radiografia del voluntariat a Càritas, de la problemàtica existent en el món del voluntariat, tot plantejant un seguit de preguntes per reflexionar i compartir en els grups de treball posteriors que es van formar amb els delegats participants. En aquest segon moment, i en grups petits, els delegats van tenir un espai per compartir les seves experiències, les problemàtiques en què es troben. A partir de les preguntes plantejades en la ponència es va poder fer una mirada de la multiplicitat de realitats en el món del voluntariat. Van sorgir les diferències de l’atenció a zona rural o zona urbana, entre les Càritas que encara comencen a caminar en aquest tema i les altres que n’han fet un àmbit prioritari. Tots els delegats van coincidir és que fan falta voluntaris, i especialment de la franja d’edat de la gent jove.

Per acabar la Trobada, el Delegat de Càritas Espanyola, Mn. Vicente Martín, va agrair l’esforç i la participació per part dels assistents, i els va emplaçar a la propera trobada pel 2025 que serà amb modalitat presencial.

Algunes dades per conèixer el voluntariat a Càritas (referides al 2023): Les 70 Càritas de la Confederació Espanyola tenen un total de 72.447 persons voluntàries, les 10 Càritas Diocesanes amb seu a Catalunya són recolzades per 11.225 persones voluntaries i la nostra Càritas Diocesana d’Urgell té la col·laboració de 213 persones voluntàries.