Inici de l’any del mil·lenari de Sant Ermengol en el Nadal de la Cúria d’Urgell

Com ja és tradició al Bisbat d’Urgell, el dia 24 de desembre al migdia, la Cúria diocesana felicita el Nadal al Sr. Bisbe a través d’un acte festiu i alhora acadèmic, on es fa un repàs de l’any que prepara el Vicari general, i també sempre té lloc un homenatge més acadèmic a algun membre rellevant del Bisbat, eclesiàstic o laic, el retrat del qual és penjat després a la Sala d’Actes de la Casa del Bisbat. Una tradició amb més de trenta anys.

Enguany l’homenatge s’ha fet al Bisbe Sant Ermengol, del qual en el 2010 es compleixen els mil anys de la seva consagració episcopal. En féu una encertada i resumida “laudatio” l’Arxiver diocesà M.I. Sr. Benigne Marquès, Canonge.

Mn. Marquès va destacar la vida i acció pastoral d’aquest gran bisbe d’Urgell, fill dels vescomtes de Conflent i nascut a Aiguatèbia a finals del segle X i copatró del Bisbat amb la Patrona la Mare de Déu de Núria,. Fou bisbe d’Urgell des de 1010 fins al 1035, succeint el seu oncle el bisbe Sal·la -igualment considerat sant segons molts episcopologis del Bisbat-, instituí la canònica, afavorí sempre els pobres, construí la tercera Catedral que consagrà el seu successor Eribau (1036-1040) també amb consideració de sant-, fou Príncep de les Valls d’Andorra i conquerí personalment la vila de Guissona. Morí d’accident, mentre cooperava en la construcció del pont que facilitava la relació entre Cerdanya i l’Urgellet, a Pont de Bar el 1035 i de seguida fou considerat sant pel poble de Déu, que el 3 de novembre celebra la seva festa litúrgica.

Durant tot el 2010 una Comissió de l’Any Mil·lenari de St. Ermengol durà a terme tot un seguit d’actes per fer millor conèixer la vida i l’activitat d’aquest gran sant català.