Festa major de St. Víctor a Seurí (Pallars Sobirà)

El diumenge segon d’agost, dia 11, com marca la tradició, se celebrà a Seurí (Pallars Sobirà) la festa major en la diada de la festa de Sant Victor màrtir, i que enguany presidí l’Arquebisbe d’Urgell i Copríncep d’Andorra, Mons. Joan-Enric Vives, acompanyat del nou Rector de la Parròquia Mn. Lluís Miquel Sánchez. L’església parroquial d’origen romànic i retocada en segles més recents, que veié inaugurades les pintures al fresc de totes les parets i capelles per part de l’artista Santi Moix, vinculat al poble per família des de petit, lluïa amb tota la seva esplendor, i estava absolutament plena de feligresos i persones vinculades al poble que no es volien perdre la festa.

Només iniciar-se la missa una veïna del poble, Sra. Dominga, recità al Sr. Arquebisbe Joan-Enric la mateix poesia que ella de petita havia recitat al bisbe d’Urgell Mons. Ramon Iglesias, en venir a visitar Seurí, i que recordava de memòria. També al final de la missa recità una poesia dedicada a la Verge Maria. Omplí de goig a tot el poble i especialment a l’Arquebisbe.

Tot el poble participà activament en la missa. I a l’homilia l’Arquebisbe féu notar com aquesta església és ara un gran cant a la bellesa de la Creació que lloa el seu Creador, i vers el qual ens atreu i dirigeix. Tota església és “La casa de Déu i la porta del cel”, i també a Seurí, l’església parroquial és el cel a la terra, el cel que visita la terra, i ens acompanya pel camí de la vida vers l’eternitat anhelada. La decoració de flors, animalets, colors, formes noves i suggeridores, amb fragments de poemes de Sant Francesc d’Assís –el Càntic de les Criatures-, i també de J.V. Foix, dels salms, que culmina amb una rosa de vidre monumental, a l’absis, portant el visitant des de la llum i els colors del Pallars, a les llums interiors que remeten al Creador i a la Bellesa que es mostra en les coses grans i humils alhora de la terra, i ens porta cap a la Bellesa infinita. A l’entrada de l’església Santi Moix hi ha dibuixat el text de les Benaurances de Jesús, cimal de la revelació del Regne de Déu per Jesucrist.

També demanà que la festa major ens porti a demanar créixer en la fe i en l’amor, que tant necessitem avui en l’Europa que tenim descreguda i plena de soledat humana, de deshumanització i de descontrol de l’explotació de la natura i de desamor envers els emigrants.

La festa continuà amb el vermut social, i la trobada dels veïns.