Festa de la M. Déu dels Àngels i nou Rector a Oliana

El dia 2 d’agost va tenir lloc la solemne festa de la Mare de Déu dels Àngels a Oliana, enguany presidida per l’Arquebisbe d’Urgell, Mons. Joan-Enric Vives. Concelebraren amb l’Arquebisbe el nou Rector d’Oliana que en aquell dia prenia possessió canònica de la Parròquia, Mn. Jordi Vásquez i Avendaño, que continuarà essent Rector d’Organyà i pobles veïns; l’Arxiver diocesà fill d’Oliana, Mn. Benigne Marquès; Mn. Bonifaci Fortuny, antic Rector d’Oliana, i Mn. David Codina, Secretari general.

Com és tradicional any rere any, una gran quantitat de devots i devotes es congregaren a la Capella dedicada a honorar la Mare de Déu dels Àngels i des d’allí s’inicià una bella processó que dugué la imatge des de la Capella on es venera habitualment fins a l’església parroquial de St. Andreu d’Oliana. La imatge fou traslladada acompanyada pel poble fidel, la clerecia i les M.I. Autoritats encapçales per l’Alcaldessa d’Oliana, Il·lma. Sra. Carme Lostao i el President del Consell Comarcal de l’Alt Urgell, Il·lm. Sr. Miquel Sala, tot recorrent els principals carrers de la Vila, que s’engalanà per retre homenatge a la Mare del cel i Senyora dels àngels, aquesta advocació tan estimada i arrelada al poble.

A la seva homilia, l’Arquebisbe Joan-Enric va glossar les lectures proclamades en aquell dia. Maria ensenyant a pregar els apòstols a Jerusalem, la carta als Efesis recordant-nos que Déu “ens ha beneït en Crist amb tota mena de benediccions espirituals dalt del cel”. Ja que des del nostre baptisme som fets Fills de Déu i hereus del cel. I hem de ser també font de benedicció per als altres.

Maria, la Mare de Déu, és la criatura beneïda sobre tota altra criatura en el cel i a la terra, la Reina dels àngels, a qui hem de demanar que ens ensenyi a pregar tal com ho vol el seu Fill. L’Arquebisbe destacà com els àngels són aquells “missatgers, enviats de Déu i custodis dels homes” que porten bones notícies de part de Déu. L’Arquebisbe exhortà que la Vila de Oliana i els pobles veïns sabessin confiar sempre en la Mare de Déu dels Àngels i posar-nos sota el seu mantell i protecció perquè ajudés i beneís les famílies, els ancians, els joves, els matrimonis i tots els qui poguessin passar alguna necessitat corporal o espiritual. Demanà que Oliana fos sempre un poble obert als altres, especialment als més vulnerables, i sobretot obert a Déu i subratllà com tots els fidels podien desgranar gràcies i benediccions que havien rebut de l’estimada Mare de Déu dels Àngels a qui havien acudit en les diverses necessitats i pregàries. Glossà l’Evangeli proclamat en aquell dia sobre la visitació de Maria a Elisabet (Lc 1,39-56) i destacà com Maria és la qui “anà decididament a la muntanya” perquè és la Mare de la caritat, que no dubta ni calcula a l’hora de fer el bé, i és tota generosa i valenta en l’acció i en el servei. Mons. Vives animà als fidels a saber reproduir aquesta actitud decidida en el servei de la Mare de Déu. Finalment, glossà la història de com Santa Maria dels Àngels a la Porciúncula d’Assís té entre les seves parets la venerable esglesiola de la Porciúncula, lloc de la vida evangèlica i fraterna de St. Francesc d’Assís. El temple dedicat a la Reina dels Àngels, la “Dama pobra” de la Porciúncula, que va guiar maternalment sant Francesc i els germans de la comunitat de framenors naixent. Finalment, encomanà a Maria el ministeri del nou Rector d’Oliana i pobles veïns (Peramola i Tragó), Mn. Jordi Vásquez, que aquell dia prenia possessió canònica de la Parròquia de mans de l’Arquebisbe.

Durant la celebració eucarística el poble passà a venerar amb profunda devoció la sagrada imatge de la Mare de Déu dels Àngels, mentre la coral d’Oliana que solemnitzà brillantment l’Eucaristia amb els seus cants, entonava l’Ave de Mn. Ribera a llaor de la Mare de Déu.

Acabada l’Eucaristia i tot cantant els Goigs, la imatge fou retornada en processó solemne pel carrer Major fins la seva Capella, al seu emplaçament de tot l’any, on el poble la venera i estima.