Estimem la nostra Catedral de Santa Maria d’Urgell

La solemnitat de Sta. Maria Assumpta és la festa principal de la nostra Catedral de La Seu d’Urgell, dedicada a Sta. Maria des de sempre, i com església mare de la Diòcesi, acull les celebracions centrals de la vida diocesana. Construïda al segle XII, ha estat testimoni del que cada generació de cristians urgellencs han viscut en el seu encontre amb Déu, i l’adoració al seu Sant Nom, cercant alhora la felicitat, la pau i l’amor que vénen de Déu, com a resposta als grans interrogants de l’existència. Fou construïda pel bisbe St. Ot després que els caigués l’anterior del segle XI, construïda pel bisbe St. Ermengol, que ja l’havia edificada sobre una altra preexistent. És el centre d’aquesta bella ciutat dels Pirineus que és La Seu d’Urgell, i la imatge de Santa Maria d’Urgell, invocada i venerada a l’absidiola del presbiteri, ens regala el seu Fill enjogassat. que sempre ens ofereix l’Evangeli i ens beneeix abundosament.

La Catedral ha estat i és el centre de la vida de la població, amb el seu bellíssim claustre i les seves celebracions, les confraries que s’hi han fundat, i els bisbes i sacerdots savis, historiadors, polítics i músics que aquí hi han vessat els seus coneixements. Membres eminents del seu Capítol de Canonges han estat des de sant Josep de Calassanç, fundador de l’Escola Pia, la primera escola pública europea oberta a tots, fins Pau Claris, heroi de la nació catalana, o Joan Brudieu, polifonista eminent del segle XVI.

Com a lloc central de la predicació de l’Evangeli de Jesús, de la santificació sacramental i del govern pastoral del Bisbe d’Urgell, la Catedral de Santa Maria irradia el seu influx benefactor i santificador arreu de tota la Diòcesi, la més extensa de Catalunya, amb 7.630 Km2. i 363 parròquies. El Bisbat d’Urgell que té aquí el seu centre espiritual, comprèn dintre seu el Principat d’Andorra -del qual el bisbe n’és Senyor i Copríncep des del segle XIII- i abraça les comarques catalanes que van de la Vall d’Aran fins al Ripollès i el Santuari de la Mare de Déu de Núria, Patrona de tot el Bisbat, així com el Pallars i la Cerdanya fins a la Noguera i l’estimat Santuari del Sant Crist de Balaguer; des de la Segarra i el Pla d’Urgell fins a Artesa de Segre, Tremp i la Vall de Boí. Tots els pobles i parròquies del Bisbat d’Urgell s’uneixen al ministeri del Bisbe d’Urgell que aquí hi té la seva seu i el seu altar.

Estimem i fruïm de la Catedral amb fe i admiració, per copsar-ne la bellesa pura del seu romànic. Les bèsties i els animals molt desgastats que ens acullen a l’entrada ens fan adonar dels grans perills dels que som deslliurats si hi entrem amb confiança de fills. Dins aquest edifici, “la baluerna més gran del romànic català” segons Josep Pla, hi ha Jesucrist, Crucificat i Ressuscitat, que s’ha fet Paraula il•luminadora, proclamada des de l’ambó, i Pa de vida, que s’ofereix en l’altar que és el centre de tot, amb una ara antiquíssima, del bisbe St. Just.

Estimem aquesta sagrada basílica amb respecte i emoció. Deixem que el seu art i les seves pedres ens parlin. Tinguem ulls per veure els detalls de la seva bellesa tan antiga i tan noble, i obrim les oïdes per escoltar les pregàries i els cants que aquí reposen. Deixem que emergeixin els clams més íntims del nostre propi cor, i descobrirem com la bellesa ens pot portar per camins d’una felicitat nova i ens pot conduir pel camí de la veritat “que ens farà lliures.”