El Museu Diocesà d’Urgell participa a l’exposició del MNAC sobre el gòtic amb l’aportació del calze de Galceran de Vilanova

calze_galzeranUna peça d’orfebreria litúrgica de gran importància provinent del Museu Diocesà d’Urgell formarà part de l’exposició temporal “Catalunya 1400. El gòtic internacional”, que se celebrarà a la seu del Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) a Montjuïc, entre els dies 29 de març al 15 de juliol.

El calze del bisbe Galceran de Vilanova és una joia de l’orfebreria del segle XIV, treballat en plata daurada i amb representacions en esmalt, de gran importància en l’art de l’orfebreria. El Bisbe Galceran de Vilanova, que fou nomenat bisbe d’Urgell l’11 de març de 1388, va ser qui va posar la primera pedra del temple dominic (del que la sala Sant Domènec n’és exponent), i va formar part de l’organisme executiu del Parlament de Catalunya entre el 1410 i el 1412. Es conserven dues donacions seves a la Catedral: el calze i un missal, acuradament il·luminat, fetes el 1396.

El dimarts dia 13 de març la peça serà embalada i transportada per una empresa especialitzada al MNAC on serà preparada per a la seva presentació en l’exposició.
El Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) ha sol·licitat aquesta peça del fons del Museu Diocesà d’Urgell. La intenció és oferir al visitant de l’exposició temporal CATALUNYA 1400. EL GÒTIC INTERNACIONAL una visió global de l’art gòtic internacional a Catalunya, incloent-hi, naturalment, algunes obres mestres d’orfebreria, atès que aquest tipus d’objecte es va comptar entre els més apreciats i atresorats de l’Edat Mitjana. L’objectiu de l’exposició és mostrar algunes obres cabdals d’un dels moments més rellevants i creatius de la història de l’art català, que coincideix amb l’etapa de l’art gòtic europeu coneguda com a “gòtic internacional”.
El calze del bisbe Galceran de Vilanova forma part de les col•leccions del Museu Diocesà d’Urgell, i procedeix del tresor de la Catedral d’Urgell. És una peça d’orfebreria litúrgica datada al segle XIV, produïda en un taller de Barcelona l’any 1390. El seu interès rau en el fet que mostra l’alt grau de qualitat assolit en l’orfebreria catalana del període gòtic (cap al 1400), a la vegada que exemplifica la importància del patronatge episcopal, en aquest cas concret del bisbe Galceran de Vilanova. És una copa troncocònica llisa, de plata daurada i esmaltada, treballada amb la tècnica del repujat i cisellat*. La sotacopa del calze presenta amb esmalts figurats les representacions de l’Anunciació, el Naixement i l’Epifania. D’altres representacions en esmalt de la mateixa peça són: el Calvari, la Mare de Déu entronitzada amb el nen a la falda i Sant Joan.

*Tècnica del repujat i cisellat (repujar és fer sortir un dibuix en relleu a cops de martell + cisellar treballar amb un cisell, que és una eina de metall llarga i plana amb tall a la vora extrema de la fulla, que serveix per treballar ordinàriament a cops de martell, pedra, metall, fusta, os, etc.)