El calze i la patena de Núria del Museu diocesà d’Urgell en una exposició al Museu Episcopal de Vic

patena i calze nuria a mev 2El calze i la patena de Núria formen part de “Facies fidei. Expressions artístiques de la Fe cristiana a la Catalunya medieval”, una mostra que es va inaugurar el dia 12 d’abril al Museu Episcopal de Vic (MEV), i que reuneix i relaciona obres del període medieval que han estat cedides pels museus diocesans de Barcelona, Girona, Lleida, Solsona, Tarragona, Tortosa i Urgell. Les peces estableixen un diàleg amb creacions de la col•lecció del museu.

L’exposició fou presentada el dia 11 d’abril pel Director del Museu Mn. Josep Maria Riba i el seu Comissari, Sr. Marc Sureda, i vol oferir les claus per a interpretar l’art religiós a través de set àmbits (un per a cada peça convidada): la Creació, l’Encarnació, l’Eucaristia, la Creu, la Santedat, la Paraula i la Vida, i facilitar la comprensió de les obres en el seu context espiritual i funcional.

Paral•lelament a Facies fidei, el Museu Episcopal de Vic (MEV) promou i acull diverses activitats complementàries relacionades amb l’art medieval. L’Eucaristia, amb el relat evangèlic del Sant Sopar, s’il•lustra amb la pintura mural del Sant Sopar de la capella de Santa Caterina de la Catedral de Sta. Maria d’Urgell (s. XIII), que forma part del fons del MEV, i el calze i la patena del Santuari de la M. de Déu de Núria (s. XIII), que ha estat cedida pel Museu Diocesà d’Urgell.

L’exposició s’ha promogut dins l’Any de la Fe. Facies Fidei es podrà veure fins el 27 d’octubre.

El Museu Diocesà d’Urgell, que es pot visitar a les dependències del claustre de la catedral de La Seu, exhibeix peces de la importància del Beatus de La Seu d’Urgell (s. X), la Casulla de Sant Ermengol (s. XI), el retaule d’Abella de la Conca, de Pere Serra (s. XIV) o el calze del bisbe Galceran de Vilanova (s. XV).

patena i calze nuria a mev 1