Conveni de col·laboració entre Càritas d’Urgell i Càritas Andorrana per millorar la gestió dels excedents tèxtils del programa “Rober” d’Andorra

Càritas Andorrana i Càritas Diocesana d’Urgell han signat el dimarts 15 d’octubre, a l’edifici del Fener d’Andorra la Vella, un conveni de col·laboració amb l’objectiu de millorar la gestió dels excedents tèxtils del programa “Rober” de Càritas Andorrana. L’empresa d’inserció laboral de Càritas d’Urgell, Nougrapats s’encarregarà de recollir de forma periòdica l’excedent tèxtil als magatzems de Càritas Andorrana, també realitzarà els tràmits duaners pertinents i d’informar sobre el destí de la roba recollida.

D’aquesta manera es millora el procés d’exportació de roba que des d’Andorra es portava a terme, i amb aquesta col·laboració entre ambdues entitats es preveu de crear llocs de treball per a persones en risc d’exclusió social. Aquesta és l’aposta de Càritas per sostenir una economia circular, a través de dos elements: donar una segona oportunitat d’utilització a la roba recollida d’una banda, i de l’altre, treballar amb aquelles persones més fràgils, que son incorporades a la vida laboral.

Actualment, el programa “Rober” de Càritas Andorrana, recull, classifica i distribueix roba usada d’home, dona, infant a més d’altres materials tèxtils com llençols, tovalloles o sabates. Amb aquest projecte es vol contribuir a la sostenibilitat mitjançant la recollida selectiva, la valorització del material tèxtil i la seva reutilització a través de les botigues de segona mà de Càritas Andorrana. El 2023, tal i com recull la Memòria d’activitats de l’entitat, es van recollir un total de 72 tones de tèxtil a Andorra, de les quals, un 33% es van destinar a l’exportació per reutilitzar en la indústria i a altres sectors; un 32% es van reutilitzar a través de les dues botigues de segona mà que té Càritas Andorrana, un 22% com a residus i el 13% restant es tracta de tèxtil emmagatzemat a les instal·lacions de l’entitat per utilitzar-se més endavant.

Nougrapats EI, forma part de la Gestora de Residus autoritzada per l’Agència de Residus de Catalunya, i és sòcia de la cooperativa d’iniciativa social sense ànim de lucre MODA RE impulsada per la Confederació de Càritas d’Espanya. És propietat de Càritas Diocesana d’Urgell. Va ser fundada l’any 2004, i actualment, l’any 2023, ha recollit a la Diòcesi d’Urgell 450 tones de roba -457.857 kg-  , en els 101 punts de recollida situats en 50 poblacions diferents. Actualment disposa d’una xarxa de 3 botigues de producte tèxtil, dins de la xarxa major “Moda Re-“ . Cada any incrementa el volum de recollida de roba, i en el seu equip treballen 11 persones d’inserció. Una llarga trajectòria empresarial que cerca utilitzar els recursos que suposa el residu tèxtil per crear –a través de l’economia circular- nou valor econòmic i nous llocs de treball, espais de formació, temps i professionals pel suport i acompanyament de persones que estan passant per moments de gran fragilitat econòmica, laboral, familiar i personal.