Consell diocesà de Càritas Urgell

El dia 30 d’abril agrupats a diverses seus de Càritas parroquials i diocesana, i enllaçats de forma telemàtica, es va reunir el Consell Diocesà de Càritas Urgell, sota la presidència de l’Arquebisbe Joan Enric i amb el Director Sr. Josep Casanova. Hi van participar un bon nombre de representants i membres del Consell.

Es va aprovar la Memòria de Càritas diocesana de 2020, amb els Balanços, i el Pressupost per al 2021.

Sobretot, es va revisar l’actuació duta a terme des dels inicis de la pandèmia, al març de 2020, amb l’increment que ja Càritas ha anat explicant al llarg d’aquests mesos amb col·lectes especials, aportacions de donatius i aportacions dels sous dels sacerdots durant més de sis mesos. Això ha significat que s’han incrementat les ajudes en un 50% més, i que s’han mantingut tots els serveis actius per més que la no presencialitat ha motivat nova creativitat per arribar als més vulnerables.

Durant l’any 2020 a Càritas d’Urgell hem atès 1.109 llars i 2.583 beneficiaris d’aquestes llars, un 8% més que l’any anterior.

Un 25 % de les persones ateses per Càritas d’Urgell no havien acudit mai a Càritas anteriorment. La pandèmia ha augmentat la precarietat laboral ja existent (ERTOS, acomiadaments, destrucció de llocs de treball), només un 9% de les persones ateses per Càritas d’Urgell tenen ingressos per un lloc de treball respecte al 15% de l’any anterior. Continuen atenent majoritàriament famílies amb fills o monoparentals en un 63%.

Durant els primers moments de la crisi del COVID-19, el nombre de peticions d’ajuda, es va veure augmentat i es va mantenir durant tot l’any. A Càritas d’Urgell s’han destinat 284.809 € en ajudes socials directes , un 67,55% més respecte del 2019.

L’augment de les situacions de necessitat que ha provocat aquesta crisi s’ha traduït en un increment d’un 52% més de llars ateses respecte l’any anterior (769 llars i 1.968 persones que s’han beneficat de l’ajut) .

Durant el mes d’abril, un 68 % dels membres de les llars ateses per Càritas a Catalunya en condicions de treballar estaven a l’atur. Des de Càritas d’Urgell hem acompanyat  188 persones en aquest procés de recerca de feina. Tot i la pandèmia s’ha contactat amb 31 empreses i s’han aconseguit 37 insercions de treball.

S’ha obert una nova botiga de venda de roba de ModaRe a Balaguer, que a la tardor serà inaugurada amb ajudes de Càritas Espanyola i de la Fundació canònica Llar cristiana Maria Maestre. I s’intenta captar nous donants així com sobretot nous voluntaris.
Es va acordar que, si fos possible, es podria tenir una Assemblea festiva a Balaguer a primers de setembre.