Conferència de Mons. Vives als membres de Càritas diocesana d’Assidònia-Jérez

img 8104L’Arquebisbe d’Urgell va impartir una conferència als membres de Càritas diocesana del Bisbat d’Asidònia-Jérez el passat dia 2 d’abril en el marc de la VII Setmana de la Pobresa que organitzava aquesta institució. Presidiren l’acte el Bisbe de la Diòcesi d’Assidònia-Jérez, Mons. José Mazuelos, així com el Sr. Francisco Domouso, Director de Càritas Diocesana d’Assidònia-Jérez.

Amb la seva ponència Mons. Vives va voler difondre el moment actual de la doctrina social de l’Església i per fer-ho es va fixar en l’exhortació apostòlica Evangelii gaudium del Papa Francesc.

Mons. Vives va afirmar que cal “deixar-nos renovar per l’Evangeli, ja que cal mirar el Senyor, contemplar el seu rostre, escoltar allò que ens diu i veure com ho diu, demanant-li que ens cridi”. I animà a “deixar ressonar l’Evangeli dins nostre, ja que no el prediquem, si primer no el vivim i no l’acollim com a Paraula de Déu, ja que la dimensió profunda d’un cristià és ser un altre Crist, fer les seves obres o deixar que Ell a través nostre faci les seves obres, ser les mans, els peus, el cor de Crist”.

Fent referència al Papa Francesc l’Arquebisbe d’Urgell destacà com “les Benaurances i el text de Mateu 25 són el protocol que hem de posar en pràctica”.

També va afirmar que “no podem deixar de mirar a la societat que a més a més d’una crisi econòmica té una crisi de valors.”. I afegir que per això “cal tenir una mirada profunda i preparada per analitzar les mancances que veiem en la societat”.

Pel que fa referència a la Doctrina Social de l’Església va afirmar que es tracta “d’un cos de veritats, d’ensenyaments, realitats que el cristià ha de tenir presents perquè dimanen de l’Evangeli”.

En la seva intervenció Mons. Vives va fer referència també al gran pontificat del Papa Joan XXIII amb la seva obra fonamental Pacem in terris i va afirmar que “és una gran encíclica perquè posa a la persona humana al centre i acull per primera vegada els drets humans de la persona humana com quelcom que forma part del patrimoni cristià i no només laic”.

Va agrair el paper de Càritas i animà tots els qui en formen part perquè “Càritas no pot oblidar fonamentar la seva acció en la doctrina social, i al mateix temps, donar-la a conèixer, ensenyar-la i practicar-la”. I afegí que “l’Església ha de ser la de la tendresa i misericòrdia, que és l’essència, el cor, de l’Evangeli”.

A la darrera part de la seva intervenció, l’Arquebisbe d’Urgell es va centrar en el capítol IV d’Evangelii gaudium. Mons. Vives va destacar el valor social d’aquest capítol en què el Papa afirma que “cal escoltar, dialogar i comprendre” accentuant dos aspectes que el Papa tracta fonamentalment: la inclusió social dels pobres i el diàleg social.

Finalment va destacar quatre pilars fonamentals que ofereix el Papa Francesc: en primer lloc, “el temps és superior a l’espai”, ja que segons Mons. Vives “el creixement i els processos són lents, i l’acció social requereix de temps”. El segon principi de doctrina social que presenta el Papa Francesc és que “la unitat preval sobre el conflicte”. Cal cercar aquesta unitat per sobre dels conflictes que sempre hi ha en tota realitat humana. El tercer pilar consisteix en què “la realitat és més important que la idea” que per l’Arquebisbe d’Urgell és tradueix en què a Càritas cal “tocar la carn de Crist en la persona concreta del pobre i del marginat oferint-li acollida en l’anomenat humanisme integral, que té en compte totes les dimensions de la persona ” i per últim “el tot és superior a la part” que segons Mons. Vives es tradueix en què “cal tenir una mirada llarga i no caure en localismes”.

img 8110