Benedicció del Retaule i la imatge de Sta. Maria a Enviny

El dia 29 d’agost el Bisbe d’Urgell ha beneït i inaugurat la reproducció completa del retaule dels Goigs de Maria a l’església parroquial de la Purificació d’Enviny (municipi de Sort, al Pallars Sobirà). Estava acompanyat pel Rector Mn. Joan Escales, el Vicari episcopal per als afers econòmics Mn. Josep M. Mauri, per Mn. Enric Prat i el diaca Mn. Josep Montoya.
La trobada s’ha iniciat amb uns parlaments del Rector, Mn. Escales, de l’Il·lm. Sr. Alcalde Agustí López, i una conferència del conservador del Museu de Lleida diocesà i comarcal Sr. Albert Velasco, sobre el retaule d’Enviny de Pere Espallargues, de finals del segle XV, dedicat a la Verge Maria i els seus Goigs.

El Bisbe d’Urgell ha beneït la reproducció del Retaule a l’inici de la missa, i la bella imatge gòtica del segle XIV, entre el 1360-70, de Maria amb l’Infant Jesús, regal anònim d’una família a Mn. Escales, el qual la dóna a la Parròquia d’Enviny. Ha seguit l’Eucaristia dins la qual el Bisbe d’Urgell ha fet referència al goig pel retorn a Enviny d’aquestes peces, del sentit religiós i cultural que signifiquen, i de l’amor i protecció que durant tants segles han vessat sobre aquest poble del Pallars, lloc d’origen de St. Jaume Hilari Barbal, religiós i màrtir. I ha desitjat que la bona col•laboració entre l’Ajuntament i la Parròquia a Enviny i al Pallars, al servei de tots els ciutadans, sigui exemplar per al nostre país, en el moment que estrenem una llei de centres de culte que acaba d’aprovar el Parlament de Catalunya.
El retaule original signat per Pere Espallargues el 1490, després de ser venut ara fa cent anys està repartit entre dos museus, i una part s’exposa a l’Hispanic Society de Nova York i l’altra al Philadelphia Museum of Art. És la primera vegada que s’aconsegueix una reproducció tan fidel d’un retaule tot sencer. Està dedicat a la Mare de Déu de la Purificació. El moble consta del carrer central amb la crucifixió, i dos carrers, amb tres quadres cadascun que representen l’Anunciació, la Visitació, el Naixement, la Presentació de Jesús al temple i l’Epifanía, per acabar amb la Resurrecció. També té molt d’interès la tècnica emprada per a la reproducció, el Papergel, que és l’únic sistema que fa rèpliques exactes de pintura.
A l’acte també hi han assistit altres personalitats polítiques com la Diputada al Parlament de Catalunya Glòria Renom i el Diputat al Parlament europeu Ramon Tremosa, així com l’Alcalde d’Abella de la Conca, Julià Sala, i el representant de la Generalitat Sr. Adolf Martínez Mas, director de l’Agència Catalana de l’Aigua, i més de dues-centes persones.
La jornada ha continuat amb un dinar de germanor a la plaça i la visita optativa al Centre d’acollida i d’espiritualitat situat a la Rectoria d’Enviny i que gestiona el seu Rector Mn. Joan Escales, “Eutopia, un monestir de muntanya” com ell defineix. Un lloc per a aprendre a “veure, escoltar i contemplar”.
enviny_29_08_2009_012enviny_29_08_2009_013enviny_29_08_2009_015enviny_29_08_2009_017enviny_29_08_2009_022enviny_29_08_2009_023