Agramunt honora la Mare de Déu dels Socós

El dijous 31 d’agost va tenir lloc el Pregó d’inici de la Festa Major d’Agramunt. Enguany el pregoner encarregat de donar inici a la festa va ser l’Esplai Sió, entitat agramuntina que juntament amb els esplais Xino-Xano i Esplai Guissona organitza conjuntament torn de colònies a Bastanist cada estiu. Per la seva tasca en profit dels infants i adolescents que acompanyen se’ls va donar aquest honor de ser els pregoners d’enguany. Un pregó que va ressaltar la història de l’esplai que neix com a projecte d’educació en el lleure de la parròquia agramuntina i que ha estat vetllada en aquests anys pel prevere diocesà Mn. Ramon Balagué, un esplai per on han passat centenars d’infants, molts monitors i un bon grapat de cuineres i col·laboradors. L’Esplai Sió forma part de la xarxa de centres de la Fundació Esplais Santa Maria de Núria i que arreu del Bisbat d’Urgell fan una tasca de compromís i acció en favor dels més joves de les nostres parròquies.

El balcó de l’Ajuntament d’Agramunt es va omplir de monitors de l’Agrupament i més tard dels infants de l’esplai, però encara feia més goig la plaça de l’església plena de gent de totes les edats que van aplaudir i van gaudir de les paraules i els cants que van oferir els monitors i monitores; com va dir mossèn Balagué, l’esplai Sió voler ser una resposta d’educació en valors per una societat que ho necessita i fer-ho a través dels infants i els joves. Després del pregó, un fort i sincer aplaudiment va ressonar a la plaça de l’església per reconèixer la bona tasca que fan, juntament amb altres entitats agramuntines com l’Agrupament Escolta Agramunt.

El diumenge següent 3 de setembre, i en honor de la Mare de Déu del Socós, es va celebrar la missa major que va omplir l’església parroquial de fidels de totes les edats. Va ser una celebració presidida pel Rector Mn. Jaume Mayoral, acolitada pel Gmà. Joaquim Cifuentes, i també amb la presència i la col·laboració de la Comunitat de les tres religioses de les Filles de Crist Rei. La missa va ser solemnitzada pel Cor Parroquial, i amb els seus cants van donar un sentit més festiu a la litúrgia eucarística. Mn. Mayoral va recordar la importància de que la Festa Major ens recordi les nostres arrels i el sentit de la fe dels nostres pobles, recordant que la Mare de Déu és mare de tots, també de les noves presències religioses i culturals que hi conviuen al poble.

Abans de passar a venerar la imatge romànica de la Mare de Déu dels Socós en el seu cambril, es va fer l’ofrena floral a la Mare de Déu, que va oferir la Il·lma. Sra. Sílvia Fernàndez, alcaldessa de la Vila d’Agramunt, i tot seguit l’Associació TradiSió va realitzar per primera vegada el Ball de l’Àliga en honor de la Verge dels Socós dins el temple parroquial, davant el retaule-cambril que custodia la imatge de la Verge. Van fer un ballet tradicional a les terres lleidatanes que honorà a la Mare de Déu i que té com a protagonista una àliga, com trobem tant present en el costumari català. Amb els cants dels goigs de l’Ave dels Socós que va interpretar el Cor Parroquial i també van cantar els molts fidels que omplien l’església va acabar l’ofici religiós del migdia de la Festa Major.

A la tarda del mateix diumenge i amb la imatge -la còpia que hi ha a l’ermita del Sió- de la Mare de Déu al bell mig de la portalada de l’església parroquial d’Agramunt, va tenir lloc el seguici de gegants, caparrons, àliga i esbarts dansaires pels carrers del casc antic del poble. De tornada, a la mateixa plaça de l’església es van realitzar “Los Balls del Poble”: amb les danses dels caparrons, dels capgrossos, el ball de cascavells, balls tradicionals eivissencs del Grup Folklòric Sant Jordi de Ses Salines, el ball de l’Àliga d’Agramunt, el ball de les Faixes que va interpretar la Colla sardanista Estol-Espígol i per acabar el ball del drac Agremont. Una diada on tradició i devoció van oferir als fidels i als assistents una manera festiva i joiosa de viure la Festa Major i honorar a la Mare de Déu en la seva festa gran, que celebra i viu el poble i la parròquia d’Agramunt.