900 anys de la Consagració dels temples de Taüll

L’Arquebisbe d’Urgell i Copríncep d’Andorra, Mons. Joan-Enric Vives, va presidir la celebració eucarística del diumenge 10 de desembre a l’església romànica de Sta. Maria de Taüll, amb què es feia la commemoració d’un moment històric: el de la consagració, fa 900 anys, d’aquell mateix temple i el de Sant Climent de Taüll, els dies 10 i 11 de desembre de 1123.
L’Eucaristia aplegà nombroses autoritats locals així com els veïns i fidels de la contrada, que van omplir el temple de gom a gom. Santa Maria i Sant Climent de Taüll formen part del conjunt de les esglésies de la Vall de Boí declarades l’any 2000 per la UNESCO Patrimoni de la Humanitat.

L’Arquebisbe Joan-Enric fou rebut a la seva arribada pel Rector de la Vall de Boí, Mn. Ricard Barba, així com per la Consellera de Cultura Hble. Sra. Natàlia Garriga; l’Alcaldessa del muncipi de la Vall de Boí, Il.lma. Sra. Sònia Bruguera, regidors i diverses autoritats locals, entre els quals hi havia el Delegat del Govern de l’Alt Pirineu i Aran, Il.lm. Sr. Josep Castells i el President del Consell Comarcal, Il.lm. Sr.Albert Palacín. Acompanyaven l’Arquebisbe, el Vicari General de la Diòcesi, Mons. Josep M. Mauri, el Secretari General, Mn. David Codina, la Delegada de Patrimoni, Sra. Clara Arbués i la Delegada de Mitjans de Comunicació, Sra. Cristina Orduña.

La celebració eucarística fou presidida per l’arquebisbe Joan-Enric, que va glossar les lectures del segon diumenge d’Advent, del llibre d’Isaïes, llibre del consol, i posant èmfasi en la intenció d’obrir camins en el desert per oferir compassió i acompanyament, tot fent un paral.lelisme en el desert que avui viu l’home contemporani amb falta de valors, consumisme, solitud de les persones malgrat la gran intensitat comunicativa als mitjans digitals. En la seva homilia, didàctica i plena de detalls, va parlar de l’Advent que tot just s’havia iniciat com del temps que l’església dedica a la Mare de Déu i a la preparació de la Nativitat de Jesucrist, encoratjant els assistents a viure la preparació del Nadal i explicant la significació de les pintures romàniques. Va fer també un recorregut per la importància històrica de la Vall de Boí i el paper aglutinador de les seves esglésies, en els aspectes de ser punt de trobada, de pregària, d’espiritualitat, de protecció, de defensa i d’art sacre. Va valorar el suport i l’ajut de les institucions en el sosteniment del patrimoni; en la restauració i en el reforç de les estructures de Santa Maria i de Sant Climent, des de la designació de la Vall com a Patrimoni Mundial de la Humanitat; i sobretot va posar en relleu el valor del poble que ha permés la pervivència de les esglésies, i el culte que s’hi ha mantingut com a expressió de la fe cristiana. Acabà amb el recordatori d’una efemèride destacada: justament un 10 de desembre de feia 75 anys es va aprovar la Declaració universal dels Drets Humans. Va demanar que recordéssim el paper que cadascú té en el respecte dels Drets humans, que ajuden a créixer en la dignitat de la humanitat, més enllà de guerres injustes i d’agressions.

Mons. Vives va voler significar molt la presència dels valors cristians a la Vall de Boí, de manera ininterrompuda, durant 900 anys, sostinguts per una comunitat de muntanya que s’ha matingut fidel a les seves arrels. El Rector, Mn. Ricard Barba, va agrair la presència de l’arquebisbe Vives en les activitats de l’Any Taüll i especialment en la simbòlica celebració, expressant que els cristians han estat i estaran presents a la vida a la Vall de Boí.

La designació de les esglésies de la Vall de Boí com a Patrimoni Mundial de la Humanitat per part de la UNESCO, va provocar un salt qualitatiu en la percepció del conjunt de les esglésies i també en l’esforç per la seva conservació i la divulgació de la seva singularitat. La creació d’un Consorci del Patrimoni de la Vall de Boí ha permès fer un seguiment de les accions de restauració i conservació. El Consorci, juntament amb l’Ajuntament de la Vall de Boí, i el Departament de Cultura, portarà a terme les activitats de l’Any Taüll, que inclouen -a més de la divulgació- les intervencions de restauració per consolidar la preservació, com la recuperació de les pintures externes del campanar de Sant Climent, la millora del Centre d’interpretació del romànic a Erill la Vall, i l’apropament del romànic a les escoles.

La celebració de la Missa solemne fou la cloenda de les activitats organitzades al llarg de l’any 2023 per la parròquia amb motiu de l’efemèride: concerts, conferències, pregàries i celebracions…. activitats vinculades als fidels i veïns dels pobles de Taüll, Boí, Barruera, Durro, Erill, Cardet, que cada dia viuen la fe i l’espiritualitat a les esglésies i que volen mantenir viva l’experiència de la fe cristiana.

Ara s’inicia un altre període de la celebració dels 900 anys de la consagració, que s’ha anomenat “Any Taüll” i que, comissariat per l’historiador Eduard Riu, vol donar donar a conèixer els temples de la Vall i el que representen per a l’art i la història.

El dissabte dia 9 va tenir lloc la visita del M.H. President de la Generalitat i la Consellera de Cultura i a l’acte d’inauguració de les festes de l’Any Taüll hi van participar el Vicari general Mons. Josep M. Mauri i la Delegada diocesana de patrimoni Clara Arbués, en representació del Bisbat d’Urgell.