75è aniversari de l’entronització de la imatge de la M. de Déu de Montserrat

El dia 14 de maig, al vespre, dins la Missa pasqual del Diumenge V de Pasqua, a la S.E. Catedral Basílica de Sta. Maria d’Urgell, va tenir lloc l’acte commemoratiu de la Diòcesi d’Urgell pel 75è aniversari de l’entronització de la imatge de la Mare de Déu de Montserrat.

L’Eucaristia fou presidida per l’Arquebisbe d’Urgell, Mons. Joan-Enric Vives, i hi va concelebrar el P. Joan Maria Mayol, Rector del Santuari de la Mare de Déu de Montserrat i els Vicaris Generals d’Urgell,  Mn. Josep M. Mauri i Mn. Ignasi Navarri, així com els seminaristes i fidels.

L’homilia de l’Eucaristia la predicà el P. Mayol que destacà la seva alegria per poder celebrar a la Diòcesi d’Urgell la festa del 75è aniversari de l’entronització de la imatge de la M. de Déu de Montserrat. El motiu és que es commemora el 75è aniversari de l’entronització de la imatge de la Mare de Déu de Montserrat en el seu tron actual. Les festes del 27 d’abril de 1947 van ser molt importants perquè es considera que van marcar decididament el començament d’un desvetllament religiós i cívic de Catalunya. Montserrat va aparèixer més que mai com a referent espiritual, cultural i social a Catalunya, capaç d’impulsar tota mena de propostes en favor de la cultura i de la llengua del país. A partir d’aquell moment, es van revitalitzar els pelegrinatges i la Confraria de la Mare de Déu de Montserrat –de la que el 2023 es compliran 800 anys de la seva fundació-, es va reprendre de nou la Vetlla de Santa Maria en la vigília de la seva festa i l’ofrena de les tradicionals làmpades votives. En l’àmbit social, es va estar atent a tot el pensament renovador en una societat que començava a forjar camins de llibertat pensant amb una transició democràtica. L’ofrena del tron va ser un signe de fraternitat en aquells moments que la societat catalana estava esquinçada per la postguerra; per això, amb raó, aquesta ofrena a la Mare de Déu es va anomenar el Tron de la Reconciliació.

Al final de la Missa el P. Mayol va voler agrair a l’Arquebisbe Joan-Enric la seva estima i apreci envers Montserrat, la comunitat benedictina de monjos i el fet que fos un dels impulsors dins la Conferència Episcopal Tarraconense del reimpulsar la confraria de la Mare de Déu de Montserrat. Va destacar com fa un any, el 2021, es va instal·lar a la Catedral de Sta. Maria d’Urgell, una nova imatge de la Mare de Déu de Montserrat que l’arquebisbe Joan-Enric Vives va ofrenar. La imatge quedà instal·lada a la Capella lateral on reposen els 7 beats màrtirs d’Urgell, Mn. Josep Tàpies i companys, quedant així units en un mateix fervor i devoció la Patrona de Catalunya i els estimats preveres diocesans màrtirs de la persecució religiosa de 1936-1939 a Espanya.

Una processó bonica dels fidels amb llànties a les mans clogué la celebració eucarística mentre es cantava el “Rosa d’abril” i en processó s’anà fins als peus de la imatge de la Mare de Déu de Montserrat. Davant la imatge l’Arquebisbe va pregar amb la “Visita espiritual a la Mare de Déu de Montserrat del Bisbe Josep Torres i Bages” i tots els fidels van resar junts la “Pregària de commemoració i d’acció de gràcies pels 75 anys de les festes de l’entronització de la Imatge de la Mare de Déu de Montserrat en el seu tron”. La benedicció apostòlica final i el cant del Regina Caeli clogueren la joiosa celebració.