Càritas necessita que l’ajudem a ajudar

Fa unes setmanes foren presentades les Memòries de Càritas Diocesana d’Urgell i Càritas Nacional d’Andorra, que ens mostren el que la caritat de la nostra Església diocesana va realitzant, al llarg de l’any, al servei dels germans amb més necessitats. És com una pluja fina, potser imperceptible, però que mostra que l’amor el posem en obres i de veritat. Gràcies a la generositat de moltes persones, la comunitat cristiana va duent a terme, així, una de les seves grans finalitats, ser enmig del món el rostre de l’amor de Crist per a tothom, especialment per als més pobres i necessitats.

És bo recordar que Càritas d’Urgell no està sola, sinó que treballa en cooperació amb les altres Càritas de les 10 Diòcesis de Catalunya, i amb la xarxa espanyola confederada de Càritas, que està constituïda per 68 Càritas diocesanes com la nostra. Hi ha el treball coordinat de més de 65.000 persones voluntàries, que representen el 90 per cent dels recursos humans de la institució a tota Espanya. L’acció que es va duent a terme per eradicar la pobresa té també una àmplia dimensió internacional que funciona a través de 154 Càritas nacionals, amb presència en 198 països i territoris, integrades en la Càritas Internacional.

Nosaltres no som tan grans, però fem molt per la nostra proporció mitjana. A Càritas Urgell i Andorrana hem mogut recursos el 2008 per valor de 670.000 euros, dels quals ben pocs per a personal, ja que tenim 230 voluntaris treballant i només 21 persones amb sou entre les dues Càritas. Hem d’agrair molt que l’acollida social de Càritas sigui tan bona, i els seus ingressos revelen la generositat dels cristians i de molta altra gent. També ens cal notar que els qui treballen a Càritas sostenen que hi ha dades que resulten il•luminadores de la situació de greu crisi econòmica que actualment vivim. A Urgell s’han incrementat les atencions en un 14% ja en el 2008, els projectes de voluntariat social s’han implementat més, s’incrementa la venda i promoció de productes solidaris i els programes d’inserció laboral estan donant un autèntic suport a les persones que el necessiten, ja que alguns com l’Activa’t han doblat la participació d’usuaris. Ens plantegem obrir algun pis d’acollida de persones amb necessitats o abandonades, i majors ajuts per a l’habitatge.

Aviat molts faran vacances, i segurament seran de contenció de despeses familiars, és clar. Però jo us animo a viure-les com unes “vacances solidàries“. ¿Per què no compartir una part del que pensàvem gastar amb els qui més ho necessitin, i entregar-ho a Càritas? ¿Per què no fer-hi participar els infants i joves en aquest “compartir” solidari? St. Pau, que ha de ser el nostre far orientador a l’hora d’estimar amb obres i no només amb paraules, ens diu: “El sembrador mesquí tindrà una collita mesquina, el sembrador generós la tindrà generosa. Que cadascú doni allò que de cor ha decidit, no de mala gana ni per força, perquè Déu estima el qui dóna amb alegria” (2C 9,6-7). Gràcies a tots els qui feu possible que l’amor es transparenti a través de Càritas d’Urgell i Càritas Andorrana, i col•laboreu perquè l’Església continuï ajudant i servint en nom de Crist. Gràcies per “ajudar-nos a ajudar”!